Eelco den Boer
30 oktober 2016
Het had een jongensdroom die uitkwam moeten worden voor Esteban Gutiérrez, Formule 1 rijden voor eigen publiek, maar tot nu toe blijkt het een wrede nachtmerrie.
Vorig jaar spatte de droom van ‘Guti’ al bijna uiteen. Terwijl hij zich zo verheugde op de terugkeer van de Grand Prix van Mexico op de Formule 1-kalender, werd hij aan de kant geschoven bij Sauber. In de twee jaar bij dat team kon hij weinig potten breken, al had hij ook niet het beste materiaal om mee te werken.
Volgens zijn landgenoot Jo Ramirez, voormalig teammanager van McLaren, had zelfs Ayrton Senna geen punten gescoord met de Sauber van 2014. Hij haalt een oude uitspraak van Mario Andretti over Chris Amon aan om de Formule 1-carrière van Gutiérrez te omschrijven. “Hij heeft zo veel pech dat als hij begrafenisondernemer was, er geen mensen meer dood zouden gaan.”
Tegenover Romain Grosjean zou Gutiérrez het altijd al lastig krijgen en het helpt ook niet dat het leeuwendeel van de kinderziektes van Haas juist hem treffen. De cijfers liegen er niet om, Grosjean heeft alle 29 punten voor het nieuwe team gescoord, Gutiérrez kwam niet hoger dan de elfde plaats. Dat deed hij dan wel al vijf keer.
Het is nooit de meest uitgesproken en charismatische coureur geweest, maar toen ik hem in zijn debuutjaar interviewde toonde hij in ieder geval ambitie en strijdlust. Nu is de wanhoop van zijn gezicht af te lezen. Hij zegt nog altijd wereldkampioen te kunnen worden, maar dat klinkt weinig geloofwaardig. Zijn ultimatum aan Haas om binnen twee weken duidelijkheid te hebben over zijn toekomst, werd weggelachen door teammanager Günther Steiner. Inmiddels heeft Haas het zitje aangeboden aan Kevin Magnussen. Duidelijker kun je het niet hebben.
De wanhoop is ook op de baan terug te zien. Het komt allemaal te geforceerd over. Als hij al eens een goede uitgangspositie bemachtigt, vergooit hij die direct bij de start. Wellicht is de spanning te groot, voelt hij te veel druk om te presteren. Gutiérrez geeft zelf toe af en toe over de limiet te gaan om de tekortkomingen van zijn auto te proberen te compenseren.
Zo ook gisteren in de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico, waar hij spinde op jacht naar een plek in Q2. “Ik wist dat ik nog iets meer nodig had, dus ik ging voor alles of niets. Ik had niets te verliezen. Ik gaf alles voor mijn team en het publiek.” Hopelijk valt er vandaag meer te genieten voor Gutiérrez en zijn vele fans op de tribunes, want de harde realiteit is dat het wel eens zijn afscheidsfeestje kan blijken te zijn.
Gerelateerd nieuws
Column Jeroen Bleekemolen: Maak me zorgen om Max
16 september 2024 07:00 - Column Jeroen Bleekemolen
Column Nelson Valkenburg: Een race in Rwanda voelt voor mij gewoon niet oké
08 september 2024 08:09 - Nieuws