De FIA heeft nog altijd geen beslissing genomen over de toewijzing van het dertiende startbewijs. De ongeduldige kandidaten beginnen aan alternatieven te denken.

Enkele aspirant-teams, waaronder ART van Nicolas Todt en de Amerikaanse Cypher Group, hebben zich al teruggetrokken omdat ze niet voldoende budget konden vinden voor een Formule 1-project. Stefan GP, Villeneuve Racing/Durango en Epsilon Euskadi geloven nog wel in hun kansen. De tijd begint echter te dringen.

Al jaren probeert Joan Villadelprat met zijn renstal Epsilon Euskadi de Formule 1 te halen. Op eigen kracht is dat tot dusver niet gelukt. Hoewel de inschrijvingsprocedure nog loopt, orienteert de Spanjaard zich op uitwijkmogelijkheden. Zo denkt hij hardop na over een fusie met HRT.

"We moeten zien wat HRT nodig heeft en wat ze ons te bieden hebben, maar de deur staat in ieder geval wijd open", zegt Villadelprat tegenover het persbureau EFE. Wat HRT in ieder geval heeft, is een startbewijs voor de Formule 1. 

HRT trad dit seizoen toe tot de Formule 1 en is het voorbeeld dat het niet meevalt om in korte tijd een F1-waardig team uit de grond te stampen. Het team komt financieel amper rond en kan sportief ook geen potten breken. De auto werd ontwikkeld door Dallara, maar uit onvrede met het resultaat heeft HRT de samenwerking verbroken.

In Epsilon Euskadi zou het een aantrekkelijke nieuwe partner kunnen vinden. Het team van Villadelprat beschikt namelijk over een moderne productiefaciliteit in het Noord-Spaanse Azkoitia, waar het de nieuwe bolide zou kunnen produceren.