In onze rubriek Even bellen met… spreken we met endurance- en GT-coureur Jeroen Bleekemolen over de Grand Prix van Spanje, Mercedes’ machtsvertoon, welke kansen Ferrari en Red Bull nog hebben en wat de huidige gang van zaken voor Max Verstappen kan betekenen. “Er zijn nu maar twee auto’s waar je mee kan winnen, en Max zit daar niet in.”

Jeroen, wat vond jij van de race van zondag?
“Er is niet zoveel gebeurd, natuurlijk, al vind ik zelf dat als je echt ‘in’ een race zit, het toch altijd wel spannend is. Bijvoorbeeld door de strategie, zoals in Spanje. Dat je je toch zit af te vragen of Max het redt of Vettel er nog voor komt omdat hij een andere strategie heeft. Nou boeit dat me als coureur ook wel, natuurlijk. Ik kan me indenken dat veel kijkers liever meer actie willen.”

Mercedes scoorde haar vijfde één-twee, wat maakt ze zo ijzersterk?
“Het totaalplaatje. Het is altijd lastig te zien welke motor echt de beste is, maar Mercedes heeft een hele goede motor en zit er op dat vlak in elk geval vol bij. Daarnaast is hun auto gewoon heel sterk in zowel langzame als snelle bochten. Dat ze het al zoveel jaren volhouden aan de top, is heel knap.”
(tekst loopt door onder de foto)

Mercedes viert de vijfde dubbelzege van 2019. Foto: Motorsport Images.

Is het aan de rest om Mercedes te stoppen, of moet de sport ingrijpen?
“Altijd een lastige vraag. Aan de ene kant vind ik dat je als je je werk goed doet, beloond moet worden. In de klassen waarin ik rij heb je daarentegen wel een balance of performance, dat je bijvoorbeeld strafgewicht krijgt als je een stuk sneller bent. Dat kan races zeker spannender maken qua entertainment, met het veld dichter bij elkaar. Daar tegenover staat dat je ook races hebt waarvan je vooraf weet dat je kansloos bent, omdat je soms zó veel strafgewicht mee krijgt. En ik vind het qua sport wat minder ‘echt’. Lastig… Je zou ook kunnen kijken naar meer standaardonderdelen, zodat de grote teams minder op technisch vlak het verschil kunnen maken.”

Jeroen Bleekemolen. Foto: Mercedes Daimler Media.

Kan Red Bull Mercedes bijhalen?
“Dat is moeilijk te voorspellen. Statistisch gezien ontwikkelt Red Bull zich altijd goed en weten ze het gat, ergens in zo’n seizoen, aardig te dichten. Aan de andere kant zit Mercedes ook niet stil. Ik denk wel dat Red Bull het verschil kan verkleinen, maar of ze het helemaal kunnen dichten, of genoeg om het spannend te maken…”

Wat doet het voor een coureur als Max: goed en foutloos rijden, maar door de auto niet beter kunnen dan derde – en elk jaar weer die inhaalslag met Red Bull?
“Er zijn momenteel maar twee auto’s waar je mee kan winnen, en Max zit daar niet in. Dat is niet makkelijk. Nog één of twee van dit soort jaren en hij zal wel gaan denken of hij misschien ergens anders heen moet. Voor nu zal hij echter nog goede hoop hebben dat ze volgend jaar kunnen aansluiten. Dan moet het ook wel gebeuren, met Red Bull dan, want voor je het weet ben je weer drie, vier jaar verder. Maar ja, je moet ook niet vergeten dat van team wisselen altijd tricky is. Straks ga je ergens anders heen en is Red Bull ineens weer ijzersterk, na de regelwijzigingen voor 2021.”
(tekst loopt door onder de foto)

Verstappen en Red Bull zitten nog wel voor Ferrari. Foto: Motorsport Images.

Wat jezelf betreft, je hebt altijd een volle kalender, wat is je volgende race?
“Komende week in de GT Masters, in Tsjechië. Daarna ga ik stiekem toch al aan Le Mans denken, waar ik met Keating Motorsports samen met Ganassi half juni met een Ford GT race. Met die auto hebben we denk ik een mega goede kans, samen met misschien één of twee anderen. Zo’n kans krijg je niet vaak, vandaar dat ik in m’n hoofd al bezig ben.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."