In de rubriek ‘Even vragen aan…’ bellen we met onze verslaggever ter plaatse om bij te praten over hoe het Grand Prix-weekend verloopt. Vanuit Melbourne hebben we André Venema aan de lijn over de stemming bij Red Bull, Ferrari dat nog niet in paniek zit en het geld van McLaren.

Max Verstappen in gesprek met Formule 1-verslaggever André Venema. Foto: Peter van Egmond.

André, we hebben de goede tijden van Max gezien in de trainingen, maar hoe is de stemming eigenlijk in het team en bij Max?
AV: “Max liep met een redelijk gelukzalige blik rond. Ze hebben het voor elkaar bij Red Bull. De auto is heel goed. Dat wisten we natuurlijk na de tests al, maar het verschil is echt kleiner. Vorig jaar was het hier in de kwalificatie 1.2 seconde. Toen heeft Max na de tests weken lopen acteren en op zijn tong gebeten, terwijl hij wist dat de auto bij lange na niet goed genoeg was. Na de eerste race was hem wel duidelijk dat hij niet om de titel zou meedoen. Dit is natuurlijk pas een training, maar ze zullen allemaal in elk geval één snel rondje doen en als je er dan een tiende achter zit, is er reden voor optimisme. Dat is er bij Max ook zeker. Hij zei na de training: ‘De auto is goed, dit noem je nou een positieve start.’ Donderdag sprak ik hem ook voor een interview in ons blad, en zei hij: ‘Ik hóóp natuurlijk dat de auto snel is, maar ben ook realist.’ Als hij dan na dag 1 dit soort dingen zegt, zit het vast goed.”

Het verschil met begin vorig jaar is flink kleiner, maar eind 2017 zat Red Bull er wel vaker dichtbij. Is het dan wel zo’n stap? Ze zijn er niet ineens voorbij.
“Nee, maar de regels zijn natuurlijk niet veel veranderd. En bij de slotrace in Abu Dhabi vorig jaar kwam Red Bull in de kwalificatie nog meer dan een halve seconde te kort op Mercedes – een eeuwigheid in de Formule 1. Er zo dichtbij zitten, zeker aan het begin, is veelbelovend. Sinds de komst van de hybridemotoren in 2014 is Red Bull namelijk altijd traag uit de startblokken gekomen en hebben ze telkens de achtervolging moeten inzetten. Ik denk dat Mercedes nog steeds de snelste auto heeft, maar Red Bull hoeft geen seconde meer te vinden zoals in 2017.”

Vettel eindigde de dag als vijfde voor Ferrari. Foto: Sutton Images.

Mercedes op kop, Red Bull erachter: Ferrari viel niet erg op in de trainingen. Denk je dat ze daar in paniek zijn?
“Nee. We hebben vorig jaar vaak genoeg gezien dat ze er in trainingen op het blote oog niet dichtbij zaten, maar een dag later in de kwalificatie keurig meededen en het tweede team waren. Sebastian Vettel heeft nu ook gezegd dat ze niet alle kaarten op tafel hebben gegooid. Teambaas Maurizio Arrivabene was daarnaast behoorlijk zelfverzekerd in de persconferentie.”

En verder nog, het clubje achter de top, hoe zit het daar mee?
“Haas is snel, zoals bij de tests in Barcelona al bleek. Het lijkt dicht op elkaar te zitten in de middenmoot. Als dat nog dichter naar elkaar kruipt en de top drie ook meer in elkaar schuift, kan het een heel interessant jaar worden. McLaren zal ook nog richting de top-drie gaan, want daar zit geld en druk achter. Wat verder opvalt is dat Sauber weinig is opgeschoten: mooie auto’s en outfits en natuurlijk dat prachtige Alfa Romeo-logo, maar de afstand is net als vorig jaar groot.”

Ondanks wat opstartproblemen zat McLarens Fernando Alonso twee keer in de top tien. Foto: Sutton Images.