Giedo van der Garde komt woensdag voor de tweede dag op rij in actie voor Caterham. Tijdens de tweede testdag op Jerez hoopt de Nederlander veel kilometers te maken om met name de banden onder de knie te krijgen. Formule 1 sprak exclusief met hem.

Hoe is je eerste testdag verlopen?

“Prima, ik heb niets te klagen. We wisten van te voren dat we niet al te hoge verwachtingen moesten hebben en dat we dus niet opeens in de middenmoot zouden eindigen. Bovendien staat zo’n eerste testdag vooral in het teken van systeemcheck, installatierondes, noem maar op. Maar al vrij snel, was alles in orde en konden we aan de bak. Helaas hebben we twee keer veel tijd verloren doordat zowel links als rechts een deel van de vloer afbrak. Dat moest gelijmd worden, en weer op de auto gezet. En de tijd tikt door. Dat is jammer, maar desondanks hebben we toch een redelijk programma kunnen doen.”

Hoe heb je de nacht van maandag op dinsdag geslapen? Het was je eerste officiële werkdag als Formule 1racecoureur van Caterham. Een bijzonder moment?

“Ik was een beetje gespannen. Werd af en toe wakker, maar verder wel prima hoor. Het was ook wel spannend om de auto te presenteren voor al die pers. Het is toch weer anders dan voorheen. Maar daarna gaat de knop.”

Je vriendin en familie was niet aanwezig. Bewust?

“Ja, alleen Carlos,  mijn trainer, was er. Ik ben hier natuurlijk om mijn werk te doen. Ik heb er niets aan dat zij er zijn en voor hun is er ook weinig aan om me alleen maar rondjes te zien rijden.”

De auto is anders van kleurstelling ten opzichte van vorig seizoen. Wat vind jij ervan?

“Cool! Hij valt wel op nu. De kleur van vorig jaar was iets te donker, waardoor het op televisie soms net zwart leek. De kleur nu is oké. We hebben er ook goede respons op gekregen.”

Hoe stap je vervolgens in de auto? Realiseer je je dan dat je je droom eindelijk verwezenlijkt?

“Bij het wegrijden moest ik wel lachen, ja. Natuurlijk. Na al die tijd is het me toch gelukt. Maar al snel kom je in een ritme en vergeet je dat. En ben je al gauw aan het werk en probeer je met het team stappen te maken.”

Hoe groot is het verschil tussen deze auto en die van vorig jaar?

“De wagen voelt anders aan. De voorkant voelt goed, geeft me een fijn gevoel. Maar aan de achterkant moeten we aan de afstelling werken, want dat is nog niet naar mijn zin. De Pirelli-banden zijn ook compleet anders dan ik gewend ben. Het rubber is van een heel andere constructie, waardoor je
voor meer grip hebt. Dat heeft tijd nodig om dat onder de knie te krijgen. Maar daar zal ik niet de enige in zijn. Daarnaast moeten we de komende testdagen goed gebruiken om de beste afstelling te vinden en een goede racepace te creëren.”

Eén van de procedures die je geoefend hebt, zijn de starts. Hoe ging dat?

“Dat ging heel goed. Ik had er nog weinig ervaring mee.  Alleen tijdens de rookietest in Abu Dhabi heb ik het een paar keer gedaan. Dat was een drama. Maar nu was het team erg tevreden. Ze zeiden: we weten niet wat je gedaan hebt in de winter, maar je bent enorm vooruit gegaan.”

Het was voor alle coureurs natuurlijk een drukke dag. Maar zijn er nog rijders geweest die je gefeliciteerd hebben?

“Ik heb bijna niemand gezien, zo weinig tijd heb je. Maar Nico Hülkenberg kwam me feliciteren en de jongens van Toro Rosso ook.”

Het zijn hectische dagen geweest voor je. Zo kort voor de test. Heb je desondanks wel mee gekregen hoe enthousiast Nederland is nu er weer een landgenoot Formule 1 rijdt?

“Dat is super mooi om te zien. Andersom ben ik ook trots om voor Nederland uit te komen. Wat dat betreft ben ik ook een rasechte Nederlander, nuchter als wat en ik ben dan ook geenszins van plan te veranderen. Ik wil blijven wie ik ben.”