De Formule 1 denkt erover het huidige kwalificatie-format aan te passen door de kwalificatie in de toekomst in vier in plaats van drie delen te houden. Het is echter maar de vraag of het systeem al in 2019 geïntroduceerd kan worden.

Dat vertelt Ross Brawn, sportief directeur van de sport, in een na de Grote Prijs van Rusland uitgestuurde nieuwsbrief. “Het huidige kwalificatiesysteem is – met uitzondering van het kortstondige experiment met een eliminatiekwalificatie begin 2016 – al jaren een vast element in de sport, maar dat betekent nog niet dat we niet kijken naar hoe we het eventueel kunnen verbeteren.”

Ross Brawn.

“Recentelijk is daarbij in de Strategy Group een voorstel besproken om de kwalificatie in vier in plaats van drie delen te verdelen”, vertelt Brawn. Volgens de Brit is er ‘geen overeenstemming bereikt’ in deze gesprekken tussen de in de Strategy Group vertegenwoordigde teams en afgezanten van de FIA en Formule 1-eigenaar Liberty Media. “Maar het zaadje is geplant, dus nu moeten we ervoor zorgen dat het verder kan groeien.”

Charlie Whiting, de wedstrijdleider van de Formule 1, heeft daarbij verklapt dat het idee is om in de eerste drie delen van deze nieuwe kwalificatie-opzet steeds de vier traagste coureurs te laten afvallen. Zo zouden er tegen de tijd dat Q4 begint nog acht van de twintig coureurs over zijn om de strijd om pole uit te vechten.

Plan tegen uitzitten kwalificatie
Volgens Whiting wordt verder gekeken naar maatregelen om te voorkomen dat coureurs met gridstraffen (of die een strategische gok willen wagen) na Q1 latere delen van de kwalificatie uitzitten, zoals afgelopen weekend in Rusland. Daar gingen in Q2 nog maar tien coureurs de baan op, van de vijftien die onder het huidige systeem Q2 halen.

“Als je vijf coureurs hebt die tegen soortgelijke gridstraffen aankijken, moet je alsnog bepalen in welke volgorde ze moeten starten. Mijn voorstel zou zijn om ze in de volgorde waarin ze zich kwalificeren achteraan de grid te zetten. Zo stimuleer je deze coureurs om alsnog hun best te doen in de kwalificatie”, zegt Whiting. Dit idee moet er tevens voor zorgen dat het bepalen van wie waar komt te staan met gridstraffen niet meer zo’n ingewikkelde rekensom is.

Nico Hülkenberg stapte afgelopen zaterdag in Q2 al uit vanwege een strategische gok van Renault.