De Formule 1 heeft de handen ineen geslagen met Netflix voor een tiendelige documentaireserie over 2018. De serie zal in 2019 te zien zijn via de streamingservice.

De camera’s van Netflix krijgen gedurende 2018 exclusieve toegang tot de paddock, teams, coureurs, Formule 1-top en alle andere hoofdrolspelers van de sport. De serie wordt onder meer geproduceerd door James Gay Rees, die eerder de documentaire ‘Senna’ heeft geproduceerd, net als een documentaire over Cristiano Ronaldo en eentje over Diego Maradona – die laatste komt later dit jaar uit. Het draait in de tiendelige serie vooral om “de strijd om het hart, de ziel en de toekomst van deze miljardenbusiness”.

Sean Bratches, de commerciële baas van de Formule 1, is uiteraard blij met de deal. “De Formule 1 is een wereldwijde sport die we behalve als vorm van autosport ook als media- en entertainmentmerk willen herpositioneren. De Netflix-documentaire zal daarbij het verhaal laten zien van deze fascinerende sport en wat zich tijdens een seizoen achter de schermen afspeelt.”

De documentaire moet uiteraard ook helpen nieuwe fans voor de sport te winnen. De Formule 1 zelf hoopt dat ook nog altijd te doen met een eigen streamingservice voor de Grands Prix, al is deze in elk geval voorlopig nog niet in Nederland beschikbaar. De streamingdienst is overigens sowieso nog niet in gebruik, want deze bevindt zich nog in beta-fase. Wanneer de dienst online gaat, is nog niet duidelijk.