De Formule 1 werkt aan een eigen online streamingplatform dat zowel voor gewone fans als superfreaks echt meerwaarde moet bieden voor hun beleving van de sport.

Dat verklaart Sean Bratches, de commerciële baas van de Formule 1, in een uitgebreid interview met het Duitse Auto, Motor und Sport. Een belangrijk verschil met het ‘digitale-aanbod’ dat de Formule 1-organisatie nu biedt, is dat het streamingplatform zowel live als niet-live content gaat aanbieden en echt de diepte in gaat.

“De fans krijgen veel meer toegang tot de data van de auto’s”, vertelt Bratches. “Een deel daarvan is voor de normale toeschouwer interessant, maar bepaalde dingen zijn dat alleen voor de hardcore-fans.”

“Het eerste zal gratis toegankelijk zijn, het andere – de toevoegingen voor de freaks – komt achter een betaalmuur.” Alle data zal hoe dan ook op visueel aantrekkelijke wijze ‘op maat gemaakt’ worden, zegt Bratches, die al wel een voorbeeld van dit soort content heeft. “Een Max Verstappen-fan is er bijvoorbeeld in geïnteresseerd waar Max precies remt, dit kunnen we dan heel exact en mooi laten zien.”

Commercieel directeur Sean Bratches.

Wanneer het streamingplatform waarmee de Formule 1 de kijkers direct wil bereiken precies komt, is nog niet duidelijk. Eerder gingen echter berichten rond dat dit al in 2018 moet gebeuren. Het introduceren ervan klinkt wellicht als de Formule 1 die – zeker wat het live aanbieden van races betreft – concurreert met haar eigen trouwe klanten, de televisiezenders, maar Bratches ziet dat anders.

“De markt heeft bewezen dat het naast elkaar kan bestaan. Andere sporten zijn hierin ook al veel verder”, haalt hij aan. “Het is verder niet zo dat we onze tv-partners in de kou laten staan”, benadrukt Bratches, doelend op een plan om de tv-graphics flink op de schop te nemen en feeds aan te bieden die qua data en graphics meer zijn toegespitst op het land waarin wordt uitgezonden.

“Het gaat dan om dingen die speciaal in een bepaalde markt interessant zijn. Als ik in Amerika of Engeland een race kijk, staan de snelheden er alsnog in kilometers per uur. Dat zegt me niks, dus voortaan wordt het in die landen in mijlen aangegeven”, geeft hij een voorbeeld. Uiteindelijk ziet Bratches de nieuwe opzet van een streamingplatform naast tv als een ‘win-winsituatie’.

Op zoek naar de ‘on demand’-knop… De Formule 1 wil met een eigen streamingplatform de toekomst in.