De motorfabrikanten denken erover de kosten te reduceren door het aantal per coureur per seizoen te gebruiken motoren met ingang van 2018 terug te brengen naar drie.

Momenteel mogen er per coureur nog vijf motorexemplaren gebruikt worden, maar dat komt omdat 2016 een seizoen is dat meer dan twintig races telt. Bestaat een seizoen uit twintig of minder Grands Prix, dan ligt dit aantal op vier, maar als het aan de motorfabrikanten ligt, gaat het aantal per 2018 hoe dan ook naar beneden naar drie.

Dat bericht althans Motorsport.com, dat zich baseert op bronnen uit de paddock. Het terugbrengen van het aantal te gebruiken motorexemplaren per coureur zou voortkomen uit het streven de kosten te reduceren. De FIA heeft de fabrikanten een richtprijs van twaalf miljoen euro per klantenteam opgegeven, waarbij dit moet helpen deze te halen.

www.sutton-images.com Dr Helmut Marko (AUT) Red Bull Motorsport Consultant, Toto Wolff (AUT) Mercedes AMG F1 Director of Motorsport and Christian Horner (GBR) Red Bull Racing Team Principal on the grid at Formula One World Championship, Rd1, Australian Grand Prix, Race, Albert Park, Melbourne, Australia, Sunday 20 March 2016.

Wolff (midden) en Horner (rechts) zijn het niet eens over de voorgestelde motorregels.

Mercedes-teambaas en -motorsportchef Toto Wolff geeft daarbij te verstaan dat er ‘in principe al een overeenkomst ligt’ wat betreft regelwijzigingen op motorisch vlak. De motorfabrikanten is onder meer te verstaan gegeven ervoor te zorgen dat de kosten omlaag gaan en elk team gegarandeerd een leverancier heeft.

Lukt het ze niet dit middels reglementswijzigingen voor elkaar te krijgen, dan grijpen de FIA en Bernie Ecclestone in. Bijvoorbeeld met de introductie van een goedkope ‘standaardmotor’. Volgens Wolff ligt er nu echter een plan dat ‘gunstig is voor de meeste teams’ en alleen nog maar goedgekeurd hoeft te worden door de FIA en Ecclestone.

Red Bull
Terwijl Wolff en Ferrari-president Sergio Marchionne voorstanders van dit plan zijn, spreekt Red Bull-teambaas Christian Horner zich er tegen uit. Hij denkt ook dat de door de FIA gestelde doelen – goedkopere motoren, minder onderlinge verschillen, meer motorgeluid en garanties over motordeals voor klantenteams – niet gehaald worden.

“De FIA heeft de fabrikanten vier zaken ten doel gesteld, maar er is nog geen één doel bereikt. Als dat zo blijft als we straks weer met elkaar om de tafel gaan, wordt het nog interessant. De standaardmotor zal best wel weer eens een thema kunnen worden”, denkt Horner.

De Red Bull-teambaas stipt verder nog aan dat de laatste races weliswaar spannend zijn geweest, maar de Formule 1 onderhuids nog altijd met een ‘substantieel probleem’ kampt. “En dat zal niet binnen een paar weken opgelost zijn”, voorspelt hij.