Ferrari en Williams hebben hun nieuwe auto deels in de oude windtunnels van Toyota in Keulen ontwikkeld, dat stellen Speed Week en F1Technical.net.

Toyota, dat de Formule 1 eind 2009 vaarwel zegde, houdt haar oude fabriek in Keulen nog altijd draaiende en helpt een aantal van de huidige teams op technisch vlak.

Speed Week en F1Technical melden nu dat Toyota Motorsport – zoals de restanten van de voormalige renstal nu door het leven gaan – onder meer Ferrari en Williams tot haar klanten kan rekenen. Ferrari zou bij de ontwikkeling van de F150 bijvoorbeeld van ten minste één van de twee windtunnels van Toyota gebruik gemaakt hebben.

Technisch directeur Aldo Costa bevestigt dat de Scuderia haar nieuwe bolide voor een deel in Keulen heeft ontwikkeld: "We hebben ons heel erg op het werk in de windtunnel gericht, maar aan alleen onze eigen windtunnel hadden we niet genoeg", zegt hij tegen F1Technical. "We hebben voor de tunnel van Toyota gekozen omdat dit één van de meest moderne windtunnels is die je kunt huren."

Behalve Ferrari heeft ook Williams naar verluidt gebruik gemaakt van een windtunnel van de voormalige renstal. Williams heeft zelf twee eigen windtunnels in bezit, maar kwam naar Keulen om 'bepaalde onderdelen voor de nieuwe auto' te testen.

Speed Week bericht tenslotte nog dat er in navolging op Ferrari en Williams nog ongeveer zes andere renstallen zijn die eveneens in afwisselende mate gebruik maken of gaan maken van de diensten van Toyota Motorsport.