Het team van Ferrari maakt volgend jaar weer gebruik van KERS. Hiermee treedt het systeem na een jaar van afwezigheid terug in de Formule 1.

KERS – wat staat voor Kinetic Energy Recovery System – is een systeem dat de bewegingsenergie die bij het remmen vrijkomt tijdelijk omzet in extra vermogen, wat coureurs bijvoorbeeld kunnen gebruiken om iemand in te halen of om er een extra snelle ronde uit te persen.

Momenteel zijn er geen renstallen die gebruik maken van KERS, omdat de teams in een soort gentlemen's agreement  hebben afgesproken dit niet te doen. Die afspraak wordt voor 2011 echter opgeheven, zo deelde Ferrari-teambaas Stefano Domenicali in Canada mee aan auto motor und sport.

Ferrari is één van de renstallen die al geruime tijd bezig is om KERS terug te brengen. In aanvulling daarop heeft de Scuderia er ook voor gestreden het systeem krachtiger te mogen maken, zodat teams die het gebruiken er meer voordeel van hebben.

Dit laatste kreeg Ferrari niet doorgevoerd, maar als compromis is wel afgesproken het minimumgewicht te verhogen, aangezien een KERS-unit nogal wat weegt. Vanaf 2011 moet een bolide, inclusief coureur, minimaal 640 kilo wegen, in plaats van de 620 kilo die nu minimaal op de weegschaal moet staan.

"We hadden liever gezien dat we KERS sterker mochten maken, maar werden het daar niet over eens", verklaart Domenicali. "We hebben nu afgesproken het minimumgewicht te verhogen, wat helpt bij het effectiever gebruiken van KERS."

Zoals het er nu naar uitziet, wordt het gebruik van KERS niet verplicht gesteld en mogen teams zelf kiezen wat ze doen. Ferrari is al overstag, zo verklaart Domenicali: "Het reglement biedt genoeg mogelijkheden de ontwikkeling te rechtvaardigen. Zoals het er nu naar uitziet, gaan we het gewoon op onze nieuwe auto implementeren en bij iedere race gebruiken."

Lotus, daarentegen, gaf eerder al aan het systeem in ieder geval niet op de auto te installeren, en bij meer kleine teams heerst er twijfel over de verhouding tussen de ontwikkelingskosten en het nut van het systeem. Ook een groot team als Mercedes twijfelt echter nog, zo liet het althans bij monde van teambaas Ross Brawn weten: "We beslissen er binnen vier tot zes weken over."

Van onder meer Renault en Williams wordt wel verwacht dat ze hun bolides in 2011 met KERS gaan uitrusten. Renault pleitte er eerder al voor een klantenversie van het systeem aan te bieden, zodat minder vermogende renstallen niet buiten de boot vallen.

Het herintroduceren van KERS is onderdeel van de plannen om de Formule 1 een 'groener' gezicht te geven, maar moet ook het inhalen en de actie op de baan bevorderen. Een andere wijziging die er waarschijnlijk aankomt, is het invoeren van aanpasbare achtervleugels, maar hier is verder nog niet veel over bekend.