De dreiging van Ferrari om de Formule 1 te verlaten is serieuzer dan ooit. Er is een mediapartner, er zijn welwillende teams, geïnteresseerde circuits en het belangrijkst van alles: deze nieuwe breakaway-serie is voor de teams financieel veel aantrekkelijker.

Ferrari’s topman Sergio Marchionne heeft uit onverwachte hoek de oplossing aangereikt gekregen voor het enorme financiële kostenvraagstuk van een nieuwe serie. Amazon – een concurrent van Liberty media – wil zich via een streamingsdienst waarmee het wereldwijd bij de start zeker 200 miljoen abonnees (kosten van een abonnement 50 dollar) hoopt te lokken, als mediapartner en promotor aan een alternatief Formule 1-kampioenschap verbinden.

De serie voorziet in races (voor promotors tegen een veel lagere instapprijs dan Liberty rekent) op zo veel mogelijk iconische circuits. De nieuwe klasse kan rekenen op steun van diverse teams. Voor hen ligt er bij een succesvolle uitvoering van het plan twee keer zoveel prijzengeld klaar als nu het geval is.

Benieuwd welke teams en circuits geïnteresseerd zijn in deelname aan het nieuwe kampioenschap? Het complete verhaal van Luis Vasconcelos over de plannen van Ferrari en Amazon lees je volgende week in het nieuwe nummer van FORMULE 1.