De grote update die Ferrari voor Valencia op de agenda heeft staan, bevat onder meer een nieuw uitlaatsysteem dat vergelijkbaar is met dat van Red Bull (zie foto).

Zoals in nummer 9 van Formule1.nl te zien en lezen is, beschikt Red Bull dit seizoen over een alternatieve, lage uitlaatconfiguratie. Hiermee kunnen de uitlaatgassen langs de diffusor worden geleid om de luchtstroom te versnellen en meer zuigkracht te creëren. Peter van Egmond wist het geheime wapen van de RB6 in Turkije te fotograferen.

Ferrari, dat in de jaren negentig ook al gebruik maakte van een geblazen diffusor, introduceert naar verluidt in Valencia een eigen variant van het systeem. Het maakt onderdeel uit van de grote update die de Italiaanse renstal heeft aangekondigd.

Naast het verlagen van de uitlaten, wordt ook onder meer de achterwielophanging aangepast. In totaal moet het Ferrari drie tot vier tienden tijdwinst per ronde opleveren. “Het gaat niet zo zeer om de vooruitgang die we in Valencia boeken, maar om de ruimte die we creëren om de auto de rest van het seizoen verder te ontwikkelen”, zegt Fernando Alonso in de Spaanse krant AS.

Teambaas Stefano Domenicali gaf eerder al aan dat Ferrari zich teveel op het F-duct systeem heeft geconcentreerd en het de aandacht nu verlegt naar andere zaken. “We hebben een agressievere strategie nodig”, aldus Domenicali. “De F-duct is een gecompliceerd systeem. De tijd en energie die we daarin hebben gestoken, ging ten koste van de rest van de auto.”