Ferrari richt zich op aerodynamica
Ferrari denkt vooral op aerodynamisch vlak terrein goed te moeten maken ten opzichte van Red Bull, omdat de F10 van vorig jaar het wat dat betreft minder goed deed.
Nikolas Tombazis, hoofd van de ontwerpafdeling van Ferrari, geeft tegenover Sport Bild te verstaan dat het niveauverschil tussen de Ferrari F10 en Red Bull RB6 van afgelopen seizoen vooral verklaard kan worden doordat de RB6 qua aerodynamica beter in elkaar zat: "Wat dat betreft was onze auto niet zo goed als die van Red Bull", erkent de Griek.
Ferrari kon de Red Bulls in 2010 namelijk aardig partij bieden op circuits waarop pure snelheid belangrijk was, maar op bochtigere banen waren de Red Bulls heer en meester. Zowel in langzamere bochten als snelle doordraaiers leek de door Adrian Newey ontworpen RB6 haast aan het wegdek te plakken. Dit leidde tot veel speculatie over onder meer beweegbare voorvleugels, flexibele vloeren en een illegale ophanging.
Uiteindelijk concludeerde de FIA na onderzoek dat er niets illegaal was aan de Red Bull-bolides, terwijl andere teams een aantal ideeën van Newey – waaronder de geblazen diffusor – inmiddels al hadden overgenomen. Dit zorgde er voor dat het veld iets dichter bij elkaar schoof, maar het was voor de concurrentie alsnog niet genoeg om de Red Bulls van hun troon te stoten.
Om te voorkomen dat de Scuderia als het seizoen straks van start gaat wederom tegen een achterstand aankijkt – wat volgens Ferrari-president Luca di Montezemolo in 2010 mede de reden was voor het mislopen van beide wereldtitels – pakt men het volgens Tombazis nu ietwat anders aan. "We hebben onze aerodynamica-afdeling geherstructureerd, de windtunnel verbeterd en een ambitieus ontwikkelingsprogramma op poten gezet", stelt hij.
"Daarnaast proberen we uiteraard ook met nieuwe en innovatieve uitvindingen op de proppen te komen", vervolgt de technische man. "Het ziet er vooralsnog allemaal hoopgevend uit, dus we verwachten er in 2011 gelijk vanaf de eerste race goed bij te zitten."