Het team van Ferrari heeft kritisch gereageerd op de straf die Mercedes heeft gekregen voor de bandentest die het met Pirelli heeft verricht: “Ze zijn er nagenoeg zonder repercussies vanaf gekomen.”

In haar Horse Whisperer column op de officiële Ferrari-website laat de Italiaanse renstal – ondanks dat het aangeeft ‘officieel niet op dit soort zaken te reageren’ – via ‘de vrije geest die de horse whisperer is’ toch duidelijk blijken dat het vindt dat Mercedes er wel erg goed vanaf is gekomen, met een reprimande en uitsluiting van de Young Driver Test.

“Wij staan perplex dat een team veroordeeld kan worden voor het schenden van de regels en het profiteren daarvan, zoals overduidelijk door het FIA tribunaal is vastgesteld, maar dan toch slechts wegkomt met een tik op de vingers.”

“Dat Mercedes niet mee mag doen aan de Young Driver Test, staat in geen verhouding tot het voordeel dat ze hebben gehad van de test die ze in Spanje hebben afgewerkt”, stelt de Ferrari-columnist.

“Er bestaat immers een groot verschil tussen drie dagen in je eentje op het Circuit de Catalunya testen, of met negen andere teams een rookietest afwerken met onervaren coureurs op het circuit van Silverstone, waar het weer zelfs in het midden van de zomer nog roet in het eten kan gooien.”

“Wat zou de straf trouwens zijn geweest als Mercedes een soortgelijke test na de Young Driver Test had uitgevoerd?”, zo schampert de spreekbuis van de Scuderia: “Zou de FIA ze dan verboden hebben om aan het eind van het jaar een Kerstfeestje te geven?”

Red Bull
Een andere rivaal van Mercedes die zich openlijk kritisch heeft uitgelaten over de test, is Red Bull, wiens teambaas Christian Horner zich herhaaldelijk in de media heeft opgewonden over de ‘onderhandse karakter van de test’ en het feit dat Mercedes er flink van geprofiteerd zou hebben.

Nu het vonnis binnen is, houdt Horner zich echter relatief op de vlakte. “Ik ben blij dat we nu duidelijkheid hebben over wat zich precies heeft afgespeeld en hoe die situatie is ontstaan. Over de strafmaat wensen wij ons verder niet uit te laten: het was aan het tribunaal om daar een beslissing over te nemen en dat hebben ze gedaan”, zo verklaart hij tegenover Autosport.

Ondanks dit politiek correcte antwoord, wil Horner met betrekking tot het uitsluiten van Mercedes van de Young Driver Test als compensatie voor het houden van de illegale bandentest nog wel kwijt dat ‘het voor een team natuurlijk altijd de voorkeur heeft om met de vaste coureurs aan te treden in plaats van met testrijders’.