In vergelijking met andere gepresenteerde auto’s voor seizoen 2011 valt de nieuwe Ferrari niet echt op. Maar dat zegt nog niets over de prestaties, claimt Aldo Costa.

In tegenstelling tot Ferrari komt de concurrentie met nieuwe vindingen. Zo beschikt McLaren over opvallend gevormde sidepods, terwijl Renault goede sier maakt met afwijkende uitlaten. Ook Toro Rosso en Williams hebben zo hun geheimen.

“De snelste auto is de bolide met de beste balans tussen aerodynamica, mechanische grip en niet te vergeten de betrouwbaarheid”, vertelt Costa in een vraaggesprek met L'Equipe. “Wie op het ene vlak voor een extreme variant kiest, kan daar op een ander vlak de prijs voor betalen.”

De technisch directeur van Ferrari bedoelt maar te zeggen dat kiezen voor een extreme aanpak ook negatieve gevolgen met zich kan meebrengen. Met de F150 hoopt de Scuderia de juiste balans te hebben gevonden.

“We kiezen niet voor een extreme aanpak, maar voor een productieve aanpak. Mechanisch gezien is onze auto in Jerez vrijwel klaar, maar wat betreft de aerodynamica gaat er nog veel gebeuren. Het is uiteindelijk de klok die een oordeel velt over onze prestaties."