De World Motor Sport Council heeft de werkgroep voor circuitontwerpen opdracht gegeven om te onderzoeken of aanpassingen kunnen leiden tot meer inhaalmogelijkheden.

Met de terugkeer van KERS, de introductie van een verstelbare achtervleugel en een grotere invloed van de banden op de strategie, hoopt de FIA dit jaar meer actie op de baan te zien. Maar de autosportbond erkent dat niet alleen de auto’s en de coureurs, maar ook de circuits zelf een rol spelen in dit verhaal.

“De werkgroep voor circuitontwerpen gaat vaststellen of het mogelijk is meer gelegenheden te creëren voor inhaalacties”, meldt de FIA in een persbericht.

Eerder deze week leverde Martin Whitmarsh kritiek op de moderne circuits. Volgens de McLaren-teambaas en FOTA-voorzitter kunnen veel bochten maar op één manier worden benaderd, waardoor passeerbewegingen achterwege blijven.

Sam Michael, technisch directeur van Williams, beaamt dat. Hij noemt chicanes de grote boosdoener. Zolang lange rechte stukken worden gevolgd door een chicane, zoals in Barcelona en Abu Dhabi, kunnen volgens hem geen inhaalmanoeuvres worden verwacht.

“Eigenlijk moeten we chicanes gewoon verbannen”, bepleit Michael in Autosport. “De voorste auto kan er veel te makkelijk zijn positie verdedigen. Bij een haarspeldbocht is dat niet het geval, omdat het dan ten koste gaat van de snelheid waarmee je uit de bocht komt.”