FIA overweegt proef met achtervleugels
De FIA gaat in overleg met de teams kijken of er tijdens de vrije trainingen in Australië ruimte kan worden vrijgemaakt om de verstelbare achtervleugels te testen.
Het gebruik van de verstelbare achtervleugel is vrij tijdens de trainingen, maar in de race mag het systeem alleen onder voorwaarden worden gebruikt in een bepaalde zone. Zo moet de auto binnen een seconde van zijn voorligger rijden. Volgens FIA -afgevaardigde Charlie Whiting is er behoefte om te kijken hoe dit in de praktijk werkt.
“We hebben het hierover gehad, maar er is nog geen beslissing genomen”, zegt hij. “Op de donderdag voor de race gaan we bepalen of een deel van de vrije trainingen kan worden besteed aan het uitproberen van de verstelbare achtervleugel, en de bijbehorende tijdwaarneming.”
Whiting geeft verder aan dat hij niet verwacht dat het gebruik van de vleugels voor verwarring zal zorgen bij de toeschouwers. “Daar is geen enkele reden toe”, aldus de wedstrijdleider.
“Op de baan worden de zone waarin het verschil wordt gemeten en het punt waarop de vleugel mag worden versteld duidelijk aangegeven. Bovendien krijgen de televisiekijkers in beeld te zien wanneer het systeem wordt geactiveerd.”