De internationale autosportfederatie FIA heeft aangegeven dat het team van Red Bull enkele wijzigingen moet aanbrengen aan de bodemplaat van haar RB8-bolide, aangezien deze momenteel illegaal is.

Red Bull rijdt al sinds de Grand Prix van Bahrein rond met een bodemplaat waar aan de achterzijde – vlak voor de achterwielen – luchthappertjes zitten, maar de FIA heeft nu besloten dat deze niet legaal zijn.

Volgens het technische reglement is het namelijk niet toegestaan om gaten in de bodemplaat op een dusdanige manier af te dekken dat het luchthappers worden, zoals Red Bull heeft gedaan.

Een constructie die daarentegen wel is toegestaan, is die waarmee Ferrari en Sauber rondrijden. Zij hebben geen losse luchthappers midden op de bodemplaat, maar hebben volledig open gleufjes in de plaat gemaakt die vanaf de zijkant ervan naar binnen lopen. Dit hoort volgens de FIA bij het normale, uit één stuk bestaande ontwerp van de vloer, waardoor het legaal is.

Red Bull heeft in Bahrein, Spanje en Monaco in deze configuratie gereden, maar pas in Monaco hebben andere teams zich erover beklaagd. Tijdens het weekend in het Prinsdom lieten Red Bulls rivalen Ferrari, McLaren en Mercedes namelijk weten dat ze de indruk hadden dat de vloer van de RB8 niet aan de regels voldeed.

Hoewel er geen officieel protest volgde, besloot de FIA het ontwerp van Red Bulls bodemplaat – dat volgens Red Bull eerder in het jaar wel goedgekeurd was – nog eens goed onder de loep te nemen. Naar aanleiding van dat onderzoek is nu besloten dat de constructie die Red Bull bedacht heeft illegaal is.

Als gevolg hiervan zal Red Bull de vloer van de RB8 dus moeten aanpassen voor de Grand Prix van Canada. Het als illegaal bestempelen van het ontwerp heeft echter geen gevolg voor de prestaties die Red Bull ermee heeft behaald. Red Bulls overwinningen in Bahrein en Monaco blijven dus ook gewoon staan.