De fabrieksdeuren van de Formule 1-teams blijven nog wat langer gesloten: in verband met de coronacrisis heeft de FIA de naar voren gehaalde zomerpauze van 5 naar 9 weken uitgebreid.

De huidige periode van 5 weken was daarbij ook al langer dan de reguliere ‘zomerstop’ van 3 weken, en werd begin april al verlengd. Hier komen nu dus nog 4 weken bovenop, waarmee de stillegging van de fabrieken naar een totaal van 9 weken, oftewel 63 aaneengesloten dagen gaat.

De ‘zomerpauze’ werd eerder dus ook al vanuit augustus naar het voorjaar gehaald. Dit vanwege het uitstellen van de seizoensstart en om in de zomer ruimte te maken voor eventuele inhaalraces.

Lees ook: Fabrieken langer dicht: F1 verlengt ‘zomerpauze’ met twee weken

Formule 1-teams mogen zelf bepalen wanneer ze de fabrieksdeuren dichtdoen, maar dit moet zoals aangegeven dus wel 63 dagen aaneengesloten zijn. Afhankelijk van wanneer teams met hun shutdown begonnen zijn, betekent dit dat deze zelfs tot in juni kan duren.

Motorfabrieken ook dicht

Behalve dat de teams de deuren langer dicht moeten houden, geldt dit ook voor de motorfabrikanten (Ferrari, Renault, Mercedes en Honda). Voor hun gaat de verplichte werkonderbreking van 35 naar 49 aaneengesloten dagen, meldt de FIA.

Wat beide shutdowns betreft geldt wel dat zowel teams als motorleveranciers een verzoek bij de FIA mogen indien om maximaal tien personeelsleden voortijdig op afstand weer aan het werk te zetten. Voor de teams mag dit 50 dagen na het begin van de shutdown, voor de motorfabrikanten na 36 dagen.

Lees ook: Kalender 2020: Hoe legt de F1 legpuzzel van 15 tot 18 races?