Force India eist dat de internationale autosportbond, de FIA, opnieuw moet kijken naar de restricties aangaande het radioverkeer na de crash van Sergio Pérez in Oostenrijk.

Sergio Pérez schoot rechtdoor in bocht drie door een remprobleem. Force India mocht, door het verbod op het radioverkeer tussen het team en de coureur, niets vertellen aan de Mexicaan. Bob Fernley, de teambaas van Force India, vertelde aan Autosport dat hij te horen had gekregen van de wedstrijdleiding dat hij geen informatie mocht doorspelen over de remmen van zowel Nico Hülkenberg als Sergio Pérez.

”We moeten kijken naar de communicatie via de radio, omdat we niet de remproblemen mochten aankaarten bij onze coureurs. Het komt een beetje knullig over om een halo op de auto te zetten voor de veiligheid, maar dat het verboden is om door te geven dat de remmen het bijna begeven.” Overigens denkt Fernley niet dat als het team Pérez een aantal settings had laten veranderen, het voorkomen had kunnen worden.

Ook Nico Rosberg kreeg remproblemen, waardoor de Mercedes in de laatste paar bochten voor de crash met Lewis Hamilton in de zogehete brake-by-wire-modus belandde. Hierover kon niet gecommuniceerd worden met de coureur door het verbod op radioverkeer.

www.sutton-images.com Nico Rosberg (GER) Mercedes-Benz F1 W07 Hybrid leads Lewis Hamilton (GBR) Mercedes-Benz F1 W07 Hybrid at Formula One World Championship, Rd9, Austrian Grand Prix, Race, Spielberg, Austria, Sunday 3 July 2016.

Ook Nico Rosberg kende remproblemen in de slotfase

Net als Fernley, vindt ook Toto Wolff dat er aanpassingen nodig zijn op het verbod. ”Mijn mening is dat we te ver zijn gegaan met het verbod. Toch zit de FIA niet een makkelijke positie, want waar ligt de grens? Teams kunnen er makkelijk misbruik van maken als het reglement versoepeld wordt door te communiceren onder het mom van ‘de veiligheid van de coureur’.