Force India toont VJM04
Force India heeft haar nieuwe auto gepresenteerd. De VJM04 lijkt in veel opzichten op de auto van vorig seizoen, de VJM03.
Force India's bolide voor 2011 lijkt qua kleurstelling op een kopie van zijn voorganger. Ook dit jaar zijn het groen, wit en oranje – de kleuren van India – weer toonaangevend en ook in 2011 nemen Vijay Mally's bedrijven Kingfisher en Whyte&Mackay weer de meeste advertentieruimte in beslag .
Ook de vormgeving van de bolide is niet radicaal anders, al heeft de VJM04 – de eerste Force India van de hand van de nieuwe ontwerper Andrew Green – wel een opvallend scherpere motorkap en tevens een 'vin' die een stuk strakker naar beneden loopt.
Wat verder nog opvalt, is dat ook Force India voor een luchthapper gekozen heeft die door de middenstijl in tweeën is gesplitst. Een dergelijke luchthapper is ook terug te vinden op de Lotus T128, terwijl Mercedes vorig jaar een soortgelijk ontwerp gebruikte, maar dit jaar voor een meer conventionele luchthapper heeft gekozen.
Ook de sidepods en voorvleugel zijn onder handen genomen. De sidepods zijn ranker en hoger dan vorig jaar, terwijl de voorvleugel er geavanceerder uitziet en uit een stuk meer aerodynamische componenten lijkt te bestaan.
Ontwerper Green erkent dat er ogenschijnlijk weinig veranderd is aan de bolide: "De veranderingen lijken subtiel, maar geloof me, alles aan deze auto is anders."
Het nieuwe reglement voor 2011 zorgt ervoor dat veel bolides minder downforce genereren, maar Green gelooft dit bij de VJM04 wel meevalt. "We hebben het goed weten te compenseren", denkt hij. "Er is nog wel wat werk te doen en we zijn nog aan het herstructureren naar aanleiding van vorig jaar, toen we met name aan het eind van het seizoen vormverlies leden. Al met al ziet het er dus beter uit dan afgelopen seizoen."
"We zijn van plan de auto continu te blijven verbeteren en er zitten al een aantal belangrijke updates in de pijplijn", benadrukt Green. "Ik denk dat we ons gedurende het aankomende seizoen een stuk meer zullen verbeteren dan vorig jaar het geval was. Het is onze intentie de auto te blijven upgraden en gedurende het jaar steeds verder omhoog te klimmen in de rangorde."
Terug naar de auto blijft alles onderhuids voor aanvang van het seizoen in ieder geval nagenoeg hetzelfde: Force India maakt ook komend seizoen weer gebruik van Mercedes-motoren, terwijl de versnellingsbak van de technische partner McLaren afkomstig zijn, met wie de samenwerking onlangs nog verlengd is.
Op rijdersvlak heeft zich wel een kleine verschuiving voorgedaan. Adrian Sutil blijft een stabiele factor binnen het team, maar hij krijgt dit jaar gezelschap van Paul di Resta. Debutant Di Resta, vorig seizoen nog test- en reserverijder, neemt het zitje van de ontslagen Vitantonio Liuzzi over. De positie van derde rijder wordt in 2011 ingevuld door Nico Hülkenberg.