De verstelbare achtervleugel doet volgend jaar zeer waarschijnlijk zijn intrede in de Formule 1. De FOTA heeft hiervoor een verzoek neergelegd bij de FIA.

McLarens hoofdingenieur Paddy Lowe bevestigt tegenover Autosport dat de FOTA (Formula One Teams Association) een voorstel heeft ingediend om de bedienbare achtervleugel vanaf 2011 in te voeren. Het is één van de ontwikkelingen die het inhalen beter mogelijk moet maken.

Als het voorstel aanvaard wordt, krijgen de coureurs de beschikking over achtervleugels die ze, tot op zekere hoogte, zelf kunnen bedienen. Door middel van een druk op een knop kan een coureur bepalen of de vleugel 'hoog' of 'laag' staat, en aldus veel of weinig luchtweerstand biedt. Hierdoor gaat de topsnelheid omhoog, maar dit gaat wel ten koste van downforce.

Lowe benadrukt echter dat het gebruik van de vleugel niet onder alle omstandigheden mogelijk is. "In de kwalificatie kan de vleugel vrij gebruikt worden om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten, maar in de race ligt het anders", zegt hij.

"De eerste twee ronden kun je de vleugel namelijk niet gebruiken. Daarna wel, maar alleen als het gat met de coureur voor je minder dan één seconde is."

In dat geval kan de coureur die in de aanval is zijn achtervleugel aanpassen om zo een inhaalpoging te wagen. Autosport schat namelijk dat de topsnelheid van de achtervolger met ongeveer vijftien kilometer per uur toeneemt als hij gebruik maakt van het foefje.

De rijder die in de verdediging is, kan geen gebruik maken van het mechanisme. Dit verandert echter als hij kan aanklampen bij de tegenstrever die hem inhaalt. Dan kan het mechanisme wel geactiveerd worden en zijn de rollen omgedraaid.

Het voorstel kan in het meest gunstige geval vandaag al worden beoordeeld door de FIA, want er staat vandaag een vergadering van de FIA's World Motor Sport Council gepland. Of het initiatief daadwerkelijk op deze korte termijn behandeld wordt, is niet duidelijk.