Lotus stapt volgend seizoen na de Formule 1 ook in de GP2 Series en Mike Gascoyne ziet een groot voordeel: beide series rijden op exact dezelfde band.

Air Asia, het team van Lotus-baas Tony Fernandes, debuteert volgend jaar in de GP2 en de coureurs die voor deze renstal in actie komen, vervullen waarschijnlijk direct de rol van reserve namens Lotus.

Een ander voordeel is dat de GP2 en Formule 1 in 2011 op precies hetzelfde rubber in actie komen. Hiertoe heeft de nieuwe bandenleverancier Pirelli besloten. Aangezien er ook volgend jaar tussen races niet mag worden getest, kan Lotus op deze manier toch data verzamelen.

“Het gebeurt wel eens dat we zaterdagmiddag nog niet precies weten in welke mate de banden in de race afslijten, maar nu zien we een heel startveld op dezelfde band in actie komen. Het gebeurt voor onze neus”, vertelt technisch directeur Gascoyne tegenover Autosport.com.

“Via de informatie die nu bekend is naar aanleiding van de tests met de GP2-bolide en de Toyota gedraagt de band zich onder beide auto's hetzelfde. De extra informatie die we zo binnenhalen is alleen maar in ons voordeel.”

Ook heeft Gascoyne hoge verwachtingen van de GP2-rijders. “Wij willen gebruik maken van hun feedback tijdens Grand Prix-weekends. We zoeken daarom coureurs met bepaalde kwaliteiten, die weten wat het is om een race te winnen. Ook nemen we leden van het GP2-team op in ons Grand Prix-team, dus er zijn voor iedereen legio mogelijkheden.”