Technisch directeur Mike Gascoyne laat zich niet van de wijs brengen door de perikelen omtrent de naam van zijn renstal: “Het team is belangrijker dan de naam.”

Gascoyne laat in gesprek met Motorsport-Total optekenen dat het niet het eind van de wereld is als Lotus Racing volgend jaar onder een andere naam door het leven moet gaan: "Het team moet groter zijn dan een naam en er verandert niets aan onze manier van werken als deze veranderd moet worden", stelt hij.

"Onze renstal is niet afhankelijk van de naam Lotus. We hebben ons dit jaar goed ontwikkeld en hebben intussen een eigen identiteit weten te creëren. Het team is belangrijker dan de naam waaronder we door het leven gaan."

Ondanks deze uitspraken van Gascoyne hebben teameigenaar Tony Fernandes en de zijnen het achter de schermen alsnog aan de stok met Group Lotus, dat zich inmiddels zoals bekend bij Renault heeft ingekocht.

Danny Bahar, CEO van Group Lotus, heeft op zijn beurt in interview met Autosport bekend gemaakt dat het helemaal niet zijn intentie is het Lotus van Fernandes tegen te werken: "Het publiek ziet me misschien als een slechterik die het team van Fernandes probeert te saboteren, maar daar is helemaal niets van waar", zegt hij. "Er zijn heel veel belangrijke mensen betrokken geweest bij dit hele proces, en ik heb bij lange na niet genoeg invloed om die allemaal te beïnvloeden."

Bahar voegt daar bovendien nog aan toe dat hij in eerste instantie toenadering zocht tot Fernandes, maar dat de onderhandelingen stroef verliepen en Group Lotus veel meer perspectief zag om een deal met Renault te sluiten. "De onderhandelingen met Fernandes gingen nergens heen. Alle tegenaanbiedingen die zij deden waren absurd, dus het had geen zin om met ze te blijven praten."

"Het is niet zo dat we bang waren een deal met Fernandes te sluiten en het was ook zeker een optie geweest als de prijs en de voorwaarden die zij stelden niet zo onrealistich waren, maar de keuze voor Renault was veel logischer. We betalen nu ongeveer een derde van wat Fernandes vroeg en krijgen bovendien zeggenschap binnen het team en het management, wat voor ons de enige manier is om zaken te doen."

Lees meer over Lotus Renault en Lotus-Renault in het nieuwe nummer van Formule1.nl.