Mike Gascoyne snapt niet dat autobouwer Group Lotus liever met Renault in zee gaat dan met ‘zijn’ team, het huidige Lotus Racing.

Lotus Racing en Group Lotus liggen zoals bekend in de clinch over het gebruik van de naam Lotus in de Formule 1. Lotus Racing deed dit jaar mee aan het kampioenschap, maar de daadwerkelijke renstal wordt gerund door het 1Malaysia Racing Team van Tony Fernandes, dat het recht om de naam Lotus te gebruiken dreigt kwijt te raken.

De naam Lotus wordt namelijk geclaimd door Group Lotus, de sportwagenfabrikant die tegenwoordig in Maleisische handen is. Group Lotus vindt dat 1Malaysia geen aanspraak mag maken op het gebruik van de naam. Om de zaak nog wat pikanter te maken, heeft Group Lotus besloten een eigen autosportprogramma op te starten. Speerpunt daarvan is uiteraard de Formule 1, waarin men zich graag als titelsponsor, naamgever of aandeelhouder aan het team van Renault wil verbinden.

Gascoyne, technisch directeur van Lotus Racing, begrijpt echter niet waarom Group Lotus voor deze koers kiest. Het lijkt hem logischer als de autobouwer de handen ineen slaat met zijn renstal, zo verklaart hij in gesprek met BBC Radio Norfolk: "Wij hebben de naam Lotus teruggebracht in de Formule 1 en hebben het bovendien goed gedaan", zegt hij. "Het valt daarom moeilijk te bevatten dat Group Lotus niet met ons wil samenwerken."

"We hebben Lotus een goede dienst bewezen en het merk veel meer geld waard gemaakt", vervolgt Gascoyne. "Onze aandeelhouders hebben erg veel geld in de renstal én het merk Lotus geïnvesteerd, dus we vinden het raar dat Group Lotus ons nu buitenspel probeert te zetten."

"Voor mij en mijn technische staf verandert er niets als wij ons team een andere naam moeten geven, maar het is zonde voor iedereen in Norfolk – de provincie waar wij gevestigd zijn en Lotus van origine vandaan komt – dat het zo moet."

Wat Gascoyne evenmin begrijpt, is het feit dat Group Lotus een zeer breed autosportprogramma in de planning heeft staan en vanaf volgend jaar aan een groot aantal raceklassen wil deelnemen. "Het lijkt wel of ze aan elk mogelijk kampioenschap willen meedoen, terwijl de grote vraag natuurlijk is wie daar voor moet betalen? Als autobouwer maakt Lotus namelijk verlies, dus het is een apart plan. Als ze het toch willen doorvoeren, wens ik ze echter al het mogelijke succes."

Gascoyne besluit uiteindelijk met de mededeling dat zijn renstal – ongeacht onder welke naam deze volgend jaar door het leven gaat – op koers ligt voor 2011: "Onze auto is als het goed is rond 25 januari klaar, zodat we gelijk aan de eerste geplande test in februari kunnen meedoen. We liggen op schema en het plaatje voor volgend jaar ziet er goed uit."