Felipe Massa kende een lastige eerste dag in India, waar hij door problemen met de balans van zijn Ferrari een spin maakte in de tweede training en zo zijn sessie verpestte. Teamgenoot Fernando Alonso had ondertussen juist een dag waarop weinig noemenswaardigs gebeurde.

“Dit was een behoorlijk moeilijke dag voor me, waarop het me vooral in de middag niet voor de wind ging”, resumeert Massa alvorens uit te leggen wat hem dwars zag: “In de eerste sessie ging alles nog prima, maar in VT2 schakelden we over van de harde naar de zachte band en dat zorgde ervoor dat de balans van de auto steeds minder werd.”

“De auto werd steeds lastiger te besturen en op een gegeven moment werd hij zelfs zo onbestuurbaar dat ik spinde”, zo verklaart Massa hoe het kwam dat hij na ongeveer een uur rondrijden in VT2 over de kerbs stuiterde, spinde en tijdelijk in het grind terecht kwam.

“Jammer genoeg betekende die spin ook min of meer het einde van de training voor me, want mijn banden werden erdoor verpest”, verzucht Massa. “Ik kon daardoor geen lange runs meer rijden, ondanks dat we ons voor aanvang juist ten doel hadden gesteld dat te doen. Maar doordat de banden in zo’n slechte toestand verkeerden, konden we het laatste half uur alleen nog maar pitstops oefenen.”

Voor Massa betekende dit dat hij dus geen race-simulaties of snelle ronden meer kon rijden en de dag uiteindelijk als vijftiende afsloot. Technisch directeur Pat Fry benadrukt echter dat dit de Braziliaan niet aan te rekenen valt, aangezien er geen persoonlijke fout aan diens spin vooraf ging: “Zijn auto was namelijk niet correct afgesteld voor de zachte banden en dat zorgde voor de hevige onbalans”, legt Fry uit.

Terwijl Massa’s tweede training door onbalans dus spreekwoordelijk in het water viel, daar was teamgenoot Alonso met twee derde plaatsen in beide trainingen juist wel een toonbeeld van stabiliteit.

Terugblikkend op zijn vrijdag staat Alonso echter niet stil bij zijn topdrie-klasseringen, want volgens de Spanjaard zijn de rondetijden van vandaag niet representatief: “De baan verandert hier namelijk van ronde op ronde omdat het circuit steeds schoner wordt”, legt hij uit. “Morgen zal er tijdens de laatste training bijvoorbeeld al een stuk sneller gereden worden dan vandaag. Dat maakt het rijden uiteraard leuker, maar diezelfde snelle evolutie van de baan maakt het ook onmogelijk om nu al een rangschikking te maken.”