Banden, downforce en twee haantjes als coureurs: Haas-teambaas Günther Steiner heeft zijn handen er vol aan. En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog het reglementencircus waar de Formule 1 in is beland. De vaststelling van de regels 2021 is uitgesteld tot oktober, Steiner is van de meest mondige teambazen maar kan niet ontkennen dat het moeizame proces veel van zijn energie opslokt. 

Er wordt al sinds 2018 over gesproken en de deadline was aanvankelijk eind deze maand maar die is dus uitgesteld. Teambazen worden van overleg naar overleg gesleept om de praten over de toekomst. “Het kost veel tijd en energie om al die vergaderingen af te gaan en na te denken over wat het beste is voor de Formule 1, tenminste wat wij vinden dat het beste is.”

Lees ook: Günther Steiner niet gediend van geklaag Magnussen: ‘Genoeg is genoeg’

Steiner neemt de extra werkzaamheden voor lief maar denkt dat een oplossing dichtbij is gekomen. “Het is nou eenmaal één van die jaren waarin grote beslissingen worden genomen voor de toekomst. Zowel voor de teams als de F1 zelf. Er is nog iets meer inzet, we moeten doen wat nodig is.” Voor wat betreft de nabije toekomst is duidelijk waar de prioriteiten van Steiner liggen: WK-punten.

“We liggen duidelijk achter in punten, we hadden meer moeten scoren. Maar op de één of andere manier hebben we ze niet gekregen. We moeten nu de mouwen opstropen en nog harder werken om die verloren punten van de eerste races in te halen”, zegt Steiner strijdbaar. “De updates gaan goed tot nu, volgens plan. Er komen nog een paar aan voor Paul Ricard. De snelheid van de auto is het probleem niet”, om vervolgens bij zijn minst favoriete onderwerp van 2019 uit te komen: “We moeten de banden beter leren begrijpen.”

Lees ook: Günther Steiner moet zelf ook nog wennen aan zijn soort van sterrenstatus

Van alle facetten van de Haas VF19 is dat volgens Steiner hét pijnpunt waar de meeste aandacht naar uit moet gaan. “We kunnen ons eigenlijk nergens anders op richten dan op banden, die klus is al groot genoeg. Het levert ons behoorlijke problemen op. We hebben ook ‘normale’ focusgebieden zoals bijvoorbeeld downforce, maar het meeste werk zit ‘m in de banden.”