De accuproblemen die Renault-klanten Red Bull en McLaren dinsdag de nodige testtijd hebben gekost, baren Renault geen grote zorgen. “Bij het fabrieksteam hebben we bovendien geen problemen gezien.”

Dat verklaart Renaults chief technical officer Bob Bell in gesprek met Formula1.com. Hij reageert daarmee op hoe Stoffel Vandoorne’s McLaren dinsdag twee keer stilviel door een accuprobleem (en ook nog eens door iets hydraulisch) en Max Verstappen zijn Red Bull ook een keer aan de kant moest zetten vanwege problemen met de accu. “Volgens mij hebben die problemen echter niets met de installatie van de accu te maken”, zegt Bell.

“Bij het fabrieksteam hebben we bovendien geen problemen gezien”, haalt Bell aan, waarbij hij uitlegt dat de wintertests ook juist dienen om verschillende accusystemen een shakedown te geven en er zo voor te zorgen dat deze tijdens het seizoen zelf geen problemen opleveren. “Dat is waarom we ze hier testen. We rouleren verschillende systemen tussen onze klanten en onszelf om ervoor te zorgen dat ze allemaal getest zijn voor de seizoensopener in Melbourne. Het is dus niet ongewoon problemen te vinden.”

Bell erkent wel dat het “natuurlijk een probleem is” dat er dinsdag drie accu’s niet naar behoren functioneerden. Deze worden nu echter uit de pool van, qua specificatie overigens identieke, systemen gehaald. “Dat is ook waarom we deze onderdelen testen”, herhaalt hij.

Volgens Bell is het met name belangrijk dat dit werk wordt gedaan omdat de motorregels voor 2018 zijn aangescherpt. Van de verbrandingsmotor, turbo en MGU-H mogen dit seizoen nog maar drie exemplaren gebruikt worden, van de MGU-K, control electronics en het energieopslagsysteem is het aantal nog verder teruggebracht: naar twee.

Vandoorne reed dinsdag maar 38 ronden. Hij viel drie keer stil, twee keer door de accu, één keer door een hydraulisch probleem.