Het plan om met ingang van 2019 punten te geven tot en met de twintigste plek, en zodoende alle coureurs met punten te belonen, is van de baan.

Momenteel krijgen alleen coureurs die in de top tien finishen na afloop van de race punten toebedeeld, maar de Formule 1 speelde met het idee om dit uit te breiden tot en met plek twintig. Met twintig coureurs op de grid, zou dit dus betekenen dat iedereen altijd punten krijgt. De gedachte hierachter was om de strijd om lagere posities in de race en de rijders- en teamkampioenschappen spannender te maken.

Gasly pakte in Bahrein twaalf punten met een vierde plek, het werd bij Toro Rosso als een overwinning gevierd.

Het voorstel is besproken in de Strategy Group, het orgaan waarin afgezanten van de (top)teams, regelgever FIA en rechtenhouder Liberty Media zitting hebben, maar is er niet doorgekomen, zo vertelt wedstrijdleider Charlie Whiting aan Racefans. “Om het in 2019 in te voeren had iedereen het ermee eens moeten zijn, maar dat was niet het geval.”

Volgens Racefans was het bepalen van het aantal punten dat per positie wordt uitgedeeld en het vinden van een geschikte balans daar tussen een van de struikelblokken. Een eerder aangehaald argument tegen het invoeren van een systeem waarbij alle coureurs punten krijgen, is dat het gevoel van ‘beloning’ voor een goede prestatie zou verdwijnen.

Een ander punt, zo haalt Ross Brawn aan als sportief directeur van de sport, is dat een eventueel nieuw puntensysteem tien jaar mee moet kunnen gaan. “Want we willen er niet de hele tijd mee hoeven rommelen.” Het huidige systeem, waarbij een zege 25 punten waard is en in ongelijke stappen wordt afgeteld tot en met de tiende plek die één puntje oplevert, is in 2010 ingevoerd.

Dankzij een beslissing aan de jurytafel – de diskwalificatie van Romain Grosjean – scoorde Sergej Sirotkin een punt in Monza. Daarmee hebben alle coureurs dit jaar punten gepakt.