Williams eindigde in Canada buiten de punten. Volgens Mark Gillan lag de oorzaak van de teleurstellende dertiende en zeventiende plaats al voor het begin van de race.

Volgens Gillan heeft Williams niet zijn ware gezicht kunnen tonen in Montreal door de fouten van de coureurs in de trainingen en de gridstraf voor Pastor Maldonado. “Op vrijdag hadden we een redelijk racetempo en zaterdagochtend waren we ook behoorlijk snel met minder brandstof aan boord”, verklaart Gillan.

“Helaas beschadigden beide coureurs hun versnellingsbak door een crash”, vervolgt Gillan.  “In het geval van Pastor was het zijn racebak, waardoor hij vijf startplaatsen moest inleveren. Beide coureurs probeerden het beste te maken van hun éénstopstrategie, maar uiteindelijk bleken we niet zo competitief als de afgelopen races en konden ze niet verder naar voren komen.”

Williams introduceerde in Canada een nieuwe achtervleugel. Door problemen met het DRS verloor Bruno Senna veel tijd in de eerste vrije training. Bij zijn crash in de middagsessie schreef hij vervolgens bijna zijn hele auto af.

“Maar we hadden genoeg reserveonderdelen om de auto weer op te bouwen”, zegt Gillan. “Bij het begin van de volgende sessie was zijn auto weer helemaal up-to-date.  Alle upgrades op aerodynamisch gebied werkten verder op beide auto’s naar behoren. Desalniettemin gaan we data van afgelopen weekend goed bestuderen, met name de gevolgen van de grote temperatuurschommelingen, zodat we daar in de toekomst beter op kunnen reageren.”