Timo Glock reed in Hongarije zijn eigen variant van pole-position. De Duitser was namens Virgin de beste van de zes coureurs die voor de drie nieuwkomers rijden.

Als vanzelfsprekend was de Duitser na afloop van de kwalificatie tevreden. Hij reed de negentiende tijd en start dankzij de straf voor Kamui Kobayashi zelfs als achttiende. En dat is voor Virgin heel wat.

“We lagen het hele weekend drie tienden achter op Lotus, maar in de kwalificatie zaten we er ineens dichtbij. Ik was lichtelijk geïrriteerd tijdens mijn laatste snelle ronde omdat ik even eerder mijn poging moest afbreken”, vertelt Glock over zijn ultieme ronde.

Hij moest die vorige ronde staken omdat hij kort achter Lucas di Grassi reed en zijn teamgenoot in de fout ging. Glock reed er zo dicht achter dat hij ook van zijn gas moest. Glock: “Mijn ingenieur vertelde in de laatste bocht dat ik nog zes honderdsten moest winnen.”

De Virgin-coureur besloot de gok te wagen en alles of niets te spelen. “Ik heb alles eruit gehaald en zelfs iets over de limiet gereden. Vandaar ook het grote verschil (meer dan een seconde, red.) met mijn teamgenoot.”

“Als ik deze ronde in een betere auto had kunnen rijden, was ik op zeker vanuit de toptien gestart. Zo'n goede ronde was het”, vervolgt Glock, die merkt dat Virgin vooruitgang boekt. “De auto was in Silverstone en Hockenheim al verbeterd en nu hebben we wederom nieuwe onderdelen.”