De coureursvakbond GPDA is gisteren bijeen gekomen om de verstelbare achtervleugels te bespreken. De rijders zijn gematigd positief over de gang van zaken.

“Volgens mij is iedereen het er min of meer over eens dat de verstelbare achtervleugel de veiligheid niet in het geding brengt”, zegt Jarno Trulli tegen Autosport. “Dus dat is goed nieuws.”

Dat wil echter niet zeggen dat alles naar wens is. Enkele coureurs, waaronder Sebastian Vettel, zetten hun vraagtekens bij het ongelimiteerde gebruik van de verstelbare achtervleugel in de trainingen.

“Het heeft invloed op de versnellingsbakverhoudingen, waardoor het effect van de vleugel in de race mogelijk verloren gaat”, stelt de regerend kampioen. “Bovendien, welk voordeel biedt het in de trainingen als je het op ieder moment kunt gebruiken?”

Sommige coureurs vinden daarnaast dat het bedienen van het systeem, zeker in combinatie met KERS, voor teveel afleiding zorgt van het feitelijke racen.

“Het is nu aan de teams om te kijken hoe het anders kan”, aldus Trulli. “Als zij met een betere oplossing komen, is de FIA bereid daarnaar te kijken. Zo niet, dan blijft het zoals het nu is.”