De Grand Prix Drivers Association (GPDA) heeft een vergadering belegd voor vanavond om de stand van zaken rond de verstelbare achtervleugel te bespreken.

Na afloop van de testdag in Barcelona komen de coureurs bijeen om samen met technische kopstukken van de teams en FIA-afgevaardigde Charlie Whiting een open discussie te voeren over het nieuwe hulpmiddel. Doel van de bijeenkomst is om zorgen over de verstelbare vleugel weg te nemen en duidelijkheid te scheppen in de reglementen.

In de aanloop naar het nieuwe seizoen hebben sommige coureurs twijfels geuit over de veiligheid van het systeem, dat bedoeld is om inhalen te bevorderen. Coureurs die vlak achter hun voorligger rijden, mogen de achtervleugel verstellen om zo een hogere topsnelheid te bereiken.

Gevreesd wordt dat de snelheidsverschillen die hierdoor ontstaan, zeker in combinatie met KERS, kan leiden tot een herhaling van de aanrijding tussen Mark Webber en Heikki Kovalainen in Valencia. De snellere Red Bull werd daar gelanceerd via de achterkant van de Lotus.

Het huidige plan is om het gebruik van de verstelbare achtervleugel te beperken tot een bepaalde zone van 600 meter voor de remzone aan het eind van een recht stuk. De FIA heeft inmiddels met succes de software getest die ervoor zorgt dat alleen coureurs die binnen een seconde van hun voorligger rijden het systeem kunnen activeren.

De autosportbond staat open voor aanpassingen aan de reglementen om het systeem beter te laten functioneren. Hoewel het voor meer passeerbewegingen moet zorgen, mag het inhalen ook weer niet te makkelijk worden.