De World Motor Sport Council heeft vandaag ingestemd met de nieuwe motorspecificaties die vanaf 2013 ingaan. Het verbod op teamorders wordt daarentegen geschrapt.

In 2013 stapt de Formule 1 over op 1,6-liter viercilinder turbomotoren met directe brandstofinspuiting tot 500 bar en met een maximum toerental van 12.000 per minuut. De nieuwe motoren moeten zo'n 35 procent zuiniger zijn dan de huidige 2,4-liter V8's, terwijl het prestatieniveau gelijk moet blijven. Ook het maximaal aantal motoren per coureur wordt teruggeschroefd. In 2013 moet elke coureur het seizoen zien door te komen met vijf krachtbronnen, de jaren daarna met vier exemplaren.

Naast het motorreglement stemde de WMSC in met nog een aantal regelwijzigingen. Zo gaat er een streep door het artikel waarin staat dat teamorders zijn verboden. De FIA voegt er wel aan toe dat teams die de sport in diskrediet brengen nog altijd kunnen worden bestraft op basis van andere artikelen. Verder krijgt de wedstrijdleiding voortaan de bevoegdheid om de pitstraat te sluiten uit veiligheidsoverwegingen. Ook moeten versnellingsbakken het voortaan geen vier maar vijf races achtereen volhouden.

Daarnaast hebben de leden van de WMSC de plannen voor de verstelbare achtervleugels werden uitgewerkt, de voorschriften voor de tests om te controleren op flexibele onderdelen duidelijker geformuleerd en staan ze panelen toe om de benen van de coureurs te beschermen.

Ook voor 2012 zijn reeds enkele wijzigingen goedgekeurd. Zo wordt alle teamcommunicatie beschikbaargemaakt voor de zendgemachtigden, moet biobrandstof aan de benzine worden toegevoegd en komt er een limiet op het aantal ophangingsonderdelen.