In de zomervakantie brengt Formule1.nl de stand van zaken bij alle teams in kaart. Met Force India beginnen we aan het virtuele linkerrijtje.

Van een achterhoedeteam is Force India geleidelijk opgeklommen naar het middenveld. Vorig jaar verraste het team met de poleposition en tweede plaats van Giancarlo Fisichella op Spa, ditmaal eindigen beide coureurs regelmatig in de punten. Na enkele mindere races voelt het echter de hete adem van Sauber en met name Williams in de nek.

Hoogtepunt
Op het smalle stratencircuit in Monaco wist zowel Adrian Sutil als Vitantonio Liuzzi uit de problemen te blijven. Uiteindelijk kwamen ze als achtste en negende over de streep. Dat betekende dat Force India voor het eerst met twee auto’s in de punten eindigde. Bovendien was het een bevestiging dat de auto niet alleen sterk is op hogesnelheidscircuits, maar ook op de langzaamste baan van de kalender goed uit de voeten kan.

Dieptepunt
De Grand Prix van Duitsland verliep dramatisch voor Force India. In de eerste ronden raakten Sutil en Liuzzi elkaar. De Italiaan beschadigde zijn neus en kwam binnen om een nieuwe te halen. Het team stond echter al klaar om Sutil volgens plan van nieuwe banden te voorzien. In de hectische situatie werd per abuis een band van de een op de auto van de ander gemonteerd. Een ronde later moesten beide coureurs terug naar de pits om de fout te laten herstellen. Ondanks een goed tempo in de race, finishten ze slechts als zestiende en zeventiende.

Onderlinge verhoudingen
Aan het talent van Adrian Sutil heeft niemand getwijfeld, en zeker Force India niet. Alleen was de Duitser nogal wispelturig. Dit seizoen maakt hij beduidend minder fouten en presteert hij een stuk constanter. Naast een vijfde plaats in Maleisië haalde van Spanje tot en met Engeland zes races op rij punten. Het team wil graag met hem verder, maar Sutil houdt een oogje open voor een stap hogerop.

Vitantonio Liuzzi moet vrezen voor zijn positie. Force India investeert al flink in test- en reserverijder Paul di Resta. De jonge Schot neemt geregeld het stuur over van de vaste rijders in de vrije trainingen op vrijdagochtend en weet de teamleiding te bekoren. Liuzzi, die na een goede start is teruggevallen, moet dus aan de bak om zijn stoeltje voor volgend jaar veilig te stellen. De Italiaan zegt echter zelf zich nergens druk om te maken.

Toekomstperspectief
Force India kende een zomerdipje, waardoor de zesde plaats in het constructeurskampioenschap onder druk is komen te staan. Met Spa en Monza voor de boeg heeft Force India echter alle reden om optimistisch te blijven. Vorig seizoen presteerde het team immers voortreffelijk op deze hogesnelheidscircuits. Of dat succes geëvenaard kan worden, valt te betwijfelen, maar het moet in ieder geval beter gaan de afgelopen races.

Volgend seizoen hoopt Force India wederom een sprong voorwaarts te maken. Teameigenaar Vijay Mallya heeft de ambitie uitgesproken om regelmatig op het podium te eindigen. Het liefst in de Grand Prix van India, die volgend jaar voor het eerst op de kalender staat. De Indiase inbreng heeft de belangstelling voor de autosport in het land in ieder geval een positieve impuls gegeven. Voorlopig kan Force India dus nog wel even vooruit.