De Formule 1 zou wel eens kunnen terugkeren naar de toekomst. Er zijn aanwijzingen dat grondeffect en turbomotoren per 2013 een rentree maken in de sport.

Als het echt zover komt, keert de Formule 1 terug naar zijn status van de jaren tachtig. Toen waren er eveneens auto's die gebruik maakten van grondeffect, later in combinatie met een turbomotor. Enkele werkgroepen opperen dit voorstel om de sport aantrekkelijker te maken.

Het is tevens de bedoeling de sport milieuvriendelijker te maken. Er liggen plannen de turbo's uit te rusten met verschillende systemen om energie terug te winnen. Daarnaast zou het idee zijn motoren van 1.6 liter met vier cilinders te introduceren, die zo'n 650 pk leveren. Mogelijk wordt het aantal motoren per coureur gelimiteerd tot vijf per seizoen.

Er zijn meer plannen om de sport groener te maken. Zo is het de bedoeling het brandstofverbruik terug te dringen en de krachtbronnen steeds efficiënter te maken. “In plaats van blind de tank vullen, willen we een brandstofmeter installeren om een bovengrens te stellen. Dat werkt veel beter”, verklaart Williams' technisch directeur Sam Michael aan Autosport.com.

Wat betreft de nieuwe regels voor het chassis staan Patrick Head, mede-eigenaar van Williams, en voormalig Ferrari-ontwerper Rory Byrne in contact met de FIA. De teams willen graag auto's waarmee het voor coureurs makkelijker wordt elkaar in te halen.

Het woord grondeffect is al meermaals in de mond genomen. Dit is het genereren van luchtstromen onder de auto wat dan weer extra downforce oplevert. “Daar wordt naar gekeken”, aldus Michael. “Ook wordt uit oogpunt van veiligheid overwogen de sidepods verder naar voren te plaatsen.”