Het ingekorte raceweekend in Japan – zij het dan met een vrije dag tussendoor – laat vol Haas-coureur Romain Grosjean zien dat een tweedaags raceweekend kan werken.

Formule 1-eigenaar Liberty Media denkt al enige jaren over het aanpassen van de opzet de raceweekends, waarbij ook het inkorten ervan een mogelijkheid is die wordt afgewogen. In Japan wordt het normaal driedaagse Grand Prix-weekend noodgedwongen in twee dagen afgewerkt, met de zaterdag die is geschrapt vanwege tyfoon Hagibis.
Lees ook: Te goed voorbereid? Een te vol schema? ‘F1 kan best zonder vrijdagtrainingen’

De vrijdag verliep normaal, met twee vrije trainingen, maar de derde vrije training (normaal op zaterdag) is geschrapt, terwijl de kwalificatie van zaterdagmiddag naar zondagochtend is verplaatst.

Prima, al zou het net wat anders nóg beter zijn, volgens Grosjean: “Als je alleen de zaterdag en zondag zou hebben, met zaterdagochtend de eerste training en zaterdagmiddag een tweede sessie die de grid bepaalt, zou dat prima zijn”, wordt hij geciteerd door Motorsport.com.

Afgelopen vrijdag kregen de coureurs namelijk al een voorproefje van hoe een tweede training verloopt als die ook de grid kan bepalen, met de uitslag van VT2 mogelijk de startvolgorde op Suzuka indien de kwalificatie zondagochtend niet door kan gaan. “We zijn er daarom echt voor gegaan in VT2. Je moet pushen, maar je hebt genoeg banden beschikbaar en kan in de tussentijd nog steeds de afstelling van de auto veranderen.”

Lees ook: Hamilton: ‘Beter voor de fans als we meer banden hebben’

“Ik zou het niet erg vinden als dit de opzet wordt”, zegt de Fransman, die wel aanhaalt dat het dan fijn zou zijn dat de grid-bepalende tweede sessie langer duurt dan de huidige kwalificatie. Die duurt nu een uur (of korter als je in Q1 of Q2 strandt, met de kwalificatie die is opgedeeld in segmenten) terwijl de vrijdagtrainingen anderhalf uur duren.

Volgens Grosjean moet het dan ook wel toegestaan zijn de setup van de auto nog te veranderen tijdens zo’n sessie. Momenteel is het, vanwege de parc fermé-regels, niet toegestaan nog grote veranderingen aan de afstelling te maken zodra je in de kwalificatie de baan opgaat.

“Ik vond het vrijdag echter wel leuk. Je hebt anderhalf uur, genoeg banden en alle tijd. Je moet je long runs doen, maar dus ook nog echt pushen. Zo heb je genoeg actie en auto’s op de baan. Je bent dan echt twee dagen druk bezig. Ik denk dat het best logisch zou zijn.”