Een goed voorbeeld doet volgen. Fernando Alonso wil de Indy 500 winnen, Romain Grosjean de 24 Uur van Le Mans, al zal hij dat in tegenstelling tot Alonso niet dit jaar al nastreven.

Voor Grosjean, 31, is het een droom voor na zijn Formule 1-carrière, zo vertelt hij aan SpeedWeek. “De 24 Uur van Le Mans is een race die ik, voor ik mijn helm aan de wilgen hang, wil winnen”, zegt hij.

“Ik ben er echter zeker van dat ik nog wel een aantal jaar te gaan heb in de Formule 1 en ik heb ook geen haast”, benadrukt de coureur van het Amerikaanse Haas F1 Team.

Grosjean heeft trouwens al eens eerder meegedaan aan de 24 Uur van Le Mans, in 2010. “Toen ben ik verliefd geworden op die race”, vertelt de coureur voor wie 2010 een soort tussenjaar was.

Grosjean debuteerde halverwege 2009 namelijk in de Formule 1 voor Renault, maar toen dat team zich terugtrok was er in 2010 was geen plek voor hem op de grid.

De Zwitserse Fransman zette dus een stap terug en racete in 2010 in de AutoGP, GP2 en GT’s, waarbij hij voor Matech met een Ford GT meedeed aan de 24 Uur van Le Mans.

Na dertien van de 24 uur zat het er echter op voor Grosjean en zijn teamgenoten op het Circuit de La Sarthe. Grosjean keerde daarna niet meer terug op Le Mans.

De Matech Ford GT waarmee Grosjean in 2010 op Le Mans racete.

Na 2010 was het ook gedaan met zijn avonturen in de endurance-racerij: Grosjean reed in 2011 in de GP2 en pakte daar de titel, wat de weg vrijmaakte voor een rentree in de Formule 1 in 2012.

Grosjean is niet de enige Formule 1-coureur die (terug) wil naar Le Mans. Nico Hülkenberg won er in 2015 en wil misschien nog eens op herhaling, Alonso wil Le Mans winnen in zijn jacht op de triple crown.