De Amerikaan Gene Haas heeft bevestigd dat hij een jaar later dan gepland met Haas Formula zijn entree maakt in de Formule 1 en pas in 2016 met het team op de grid verschijnt.

In gesprek met Forbes bevestigt Haas het gerucht dat al een tijdje rondzingt, namelijk dat 2015 te kort dag voor hem en zijn onderneming is om een Formule 1-team op de grid te krijgen.

“Ik zou persoonlijk graag in 2015 al meedoen, maar ik denk dat we een stuk beter voorbereid op een entree in de Formule 1 zijn als we deze pas in 2016 maken”, verklaart de Amerikaan, die onlangs al erkende dat de tijd begon te dringen.

“Het plan is nu om in 2016 van start te gaan. Iedereen zet alle zeilen bij om dat voor elkaar te krijgen en er bestaat bij ons geen twijfel dat we dat het gaat lukken en we er als team bovendien beter voor zullen staan door onze latere start.”

“We kunnen nu namelijk veel meer technisch ontwikkelingswerk doen, terwijl we ook de gelegenheid hebben het team op zich verder op te bouwen”, vertelt Haas, wiens Formule 1-faciliteiten in North Carolina ‘over een maand’ klaar moeten zijn voor gebruik.

Volgens Haas is het uitstel het onvermijdelijke gevolg van de vertraging die zijn renstal in opbouw de afgelopen maanden opliep door uiteenlopende omstandigheden, maar heeft hij nu – ondanks dat hij weet dat ‘het eerste jaar altijd zwaar is’ – alle tijd het goed te doen.

Forza Rossa
Het nieuws van Haas volgt kort op de berichten dat een ander potentieel Formule 1-team, het Roemeense Forza Rossa, naar verluidt eveneens toestemming heeft gekregen de koningsklasse te betreden, al willen de Roemenen dat definitief in 2015 al doen.

Volgens de laatste geruchten zijn de plannen van Forza Rossa – dat wordt gerund door Colin Kolles, de oud-teambaas van Jordan, Midland, Spyker, Force India en HRT – vooral verder gevorderd omdat het over de faciliteiten van Kolles in Duitsland kan beschikken.

Haas kan zijn faciliteiten daarentegen pas later (volledig) in gebruik nemen, wat er ondanks dat hij een chassis van Dallara wil kopen en motoren en andere technische componenten van Ferrari, dus toch voor heeft gezorgd dat hij 2015 niet gaat redden.