Haas F1-eigenaar Gene Haas denkt dat hij om financiële redenen misschien toch beter een bestaand team had kunnen overnemen, in plaats van een eigen team oprichten.

Dat zegt Haas in gesprek met Autosport. “Bernie Ecclestone, de grote commerciële baas van de Formule 1, zei dat van tevoren ook: ‘Koop gewoon een bestaand team’. Dat was ook beter geweest, want voor wij mee gingen doen, waren er maar tien teams. Uit financieel oogpunt hadden we daar meer aan gehad.”

“Als je als team bij de top tien hoort, zijn er immers allemaal financiële voordelen”, weet Haas, wiens team het elfde op de grid is. “Als we het tiende team waren geweest, hadden we echter gegarandeerd uitbetalingen uit de sport gekregen en waren al onze reis- en transportkosten betaald. Er is veel financiële hulp voor gevestigde teams.”

Hoewel Haas momenteel achtste staat bij de constructeurs, met 28 punten, zullen een aantal teams die dit seizoen lager eindigen, in 2017 meer geld uit de Formule 1 ontvangen dan Haas.

www.sutton-images.com Gene Haas (USA) Founder and Chairman, Haas F1 Team at Formula One Testing, Day Two, Barcelona, Spain, Tuesday 23 February 2016.

Als nieuwkomer loopt Haas bepaalde uitbetalingen mis.

Kolommen
Dit komt omdat de uitbetalingen uit de sport in ‘kolommen’ zijn opgedeeld. Haas maakt daarbij als nieuwkomer nog geen aanspraak op inkomsten uit wat ‘kolom één’ heet: een prijzenpot die eerlijk wordt verdeeld onder teams die in minstens twee van de afgelopen drie seizoenen in de top tien eindigden. Het gaat hierbij om ongeveer dertig miljoen euro per team.

Haas krijgt volgend jaar wel prijzengeld uit ‘kolom twee’, mits het zoals verwacht bij de eerste tien finisht. Dit zijn uitbetalingen gebaseerd op prestaties in alleen het voorgaande seizoen. Deze premies zijn voor teams die lager dan zevende eindigen echter lager dan die uit kolom één. Zo is een achtste plek ‘maar’ twintig miljoen euro waard.

Goed op orde
Ondanks de voorlopige financiële nadelen van het runnen van een volledig nieuw team, is Haas er trots op hoe de formatie alles operationeel gezien voor elkaar heeft. “Aan het begin van het jaar was het telkens alle zeilen bijzetten als er een probleem de kop op stak, maar dat is nu niet meer zo, terwijl we sowieso minder technische problemen hebben. We kunnen ons op het racen concentreren.”