Haas draait een goed seizoen. Hoewel in de ene auto Romain Grosjean het jaar wat onstuimig begon, blijft Kevin Magnussen in de andere auto maar scoren. Zodoende heeft het Amerikaanse team al 66 punten verzameld. Teambaas Guenther Steiner ziet dat aantal graag groeien en wil dat Haas minimaal honderd punten scoort dit seizoen.

Ter vergelijking: in 2016 scoorde Haas in een heel jaar 27 punten en vorig seizoen 47. Haas verraste dit jaar in de eerste seizoenshelft met de snelste auto van het middenveld. In de laatste vier races scoorde het team zelfs zes keer punten. Als het aan Steiner ligt, zet het team die reeks voort. “Ik zie niet in waarom we niet kunnen blijven presteren zoals voor de zomerstop”, vertelt de teambaas in een vooruitblik op het weekend in België. “Het voordeel is dat iedereen vakantie heeft gehad. Iedereen was moe maar we komen nu fris terug om hopelijk verder te gaan zoals voor de zomerstop.”

Haas heeft dit seizoen al veel punten laten liggen, onder meer door een dubbele uitvalbeurt in Australië.

Haas heeft in de eerste seizoenshelft veel punten laten liggen. In Australië viel het team bijvoorbeeld met beide auto’s uit na een pitstopdrama. Steiner beseft zich dat ook. “We moeten de punten scoren die we in de eerste seizoenshelft hebben laten liggen. Dat is ons doel: om aan het eind van het seizoen de beste resultaten te halen. Ik denk dat we door de grens van honderd punten kunnen en moeten, maar je moet de punten nog altijd binnenhalen. Als we vierde of vijfde willen eindigen (in de eindstand van de constructeurs, red.) dan moet je door die grens heen.”

Haas begon in 2017 vroeg met de ontwikkeling met de auto van dit jaar. Daar plukt het team nu de vruchten van. “Dat is onderdeel van ons succes. We hadden aan het begin van dit jaar een auto die aerodynamisch goed ontwikkeld was. De tijd die we daar vorig seizoen aan besteed hebben, droeg daar zeker aan bij.”

Het team houdt dan ook een gelijke planning aan voor volgend seizoen. De VF-18 wordt nauwelijks nog doorontwikkeld en de focus ligt al op 2019. “We zijn een paar weken geleden begonnen met de auto voor 2019. Het heeft geen zin meer om de auto van 2018 nog te ontwikkelen. Er komen nog wel wat onderdelen aan, net als andere teams, maar daar laten we het verder bij voor de 2018-auto.”