Lewis Hamilton hoeft zijn overwinning niet in te leveren. Zijn zege was in gevaar omdat de bandenspanning van zijn Mercedes bij de start te laag was, maar het team heeft volgens de FIA niets verkeerd gedaan.

Volgens een door bandenleverancier Pirelli uitgevaardigde richtlijn moest de bandenspanning bij de start van de race 19.5 psi zijn. Die van Hamiltons linker achterband was echter 0.3 psi lager, zo kwam tijdens de race naar buiten. De zege van de Brit kwam daardoor in gevaar, maar na onderzoek en gesprekken met Mercedes en Pirelli is de wedstrijdleiding tot de conclusie gekomen dat Mercedes niets verkeerd heeft gedaan.

“Op het moment dat de banden bevestigd werden, voldeed de bandenspanning aan de richtlijnen van Pirelli”, zo laat de FIA in een verklaring weten. Dat de gemeten bandenspanning daarna te laag was, is volgens de FIA niet het resultaat van gesjoemel door Mercedes, maar een logisch gevolg van het feit dat de bandenspanning zelfs als er bandenwarmers om de banden zitten daalt als de auto op de grid staat.

“De bandenwarmers krijgen geen stroom als een auto op de grid staat, waardoor de temperatuur van de banden een stuk lager was”, meldt de FIA, die benadrukt dat de temperatuur van de banden van de auto’s van Hamilton en teamgenoot Nico Rosberg ook ‘significant anders was dan bij andere coureurs’. Wat de FIA verder aangeeft, is dat het vindt dat ‘Mercedes, onder toezicht van Pirelli, alle procedures op de correcte wijze heeft gevolgd’.

Ondanks dat Mercedes geen straf krijgt, wordt nog wel door de wedstrijdleiding opgemerkt dat het aan te raden is dat ‘de FIA en Pirelli verdere gesprekken voeren over een duidelijke richtlijn voor hoe teams met banden om moeten gaan’.