Titelverdediger en WK-leider Lewis Hamilton rekent erop dat zijn team Mercedes bij de volgende Grand Prix, in Canada, met haar eerste motorupdate van 2019 komt.

In het coureurskampioenschap zijn Hamilton en Mercedes-teamgenoot Valtteri Bottas ‘los’ van de rest, terwijl het Duits-Engelse team bij de constructeurs ruim voorop loopt, met meer dan honderd punten voorsprong op naaste rivaal Ferrari. Qua motorupdates loopt Mercedes echter achter op de rest: rivalen Ferrari, Renault en Honda hebben namelijk allemaal al geüpgradede specificaties geïntroduceerd, maar Mercedes dus nog niet.

Lees ook: Downforce gaf de doorslag voor Mercedes: ‘Grappige conclusie na al die jaren’

In Canada kan daar echter wel eens verandering in komen, vertelt Hamilton. “We hebben daar namelijk waarschijnlijk een nieuwe motor”, zegt hij. “Zo blijven we dus stappen zetten met de ontwikkeling van onze auto”, verkondigt de Brit.
(tekst loopt door onder de foto)

Met een motorupgrade in Canada volgt Mercedes gezien de beperkingen voor het per seizoen te gebruiken motoronderdelen een normaal schema. Van de verbrandingsmotor, MGU-H en turbo mag een coureur dit jaar maximaal drie exemplaren gebruiken, van de MGU-K, energieopslag en control electronics twee stuks. Zijn er meer nodig, dan volgen er gridstraffen.

Na slechts zes races hebben Renault-coureur Nico Hülkenberg en Alfa Romeo’s Antonio Giovinazzi al straf voor motorwissels achter de rug. De coureurs van het Mercedes-fabrieksteam en klant Racing Point zijn de enigen die van elk onderdeel pas één exemplaar hebben gebruikt.

Van de coureurs met Ferrari-, Renault- of Honda-motoren zit iedereen met tenminste één motoronderdeel al aan de max. Daaronder ook Red Bulls Max Verstappen, die al twee MGU-K’s heeft gebruikt. Heeft hij er later dit jaar nog een nodig, dan volgt een gridstraf.

Lees ook: Renault: ‘Zonder Red Bull is het lastig te laten zien dat we progressie boeken met de motor’