Haug: ‘Banden zijn geen geldig excuus meer’
Mercedes sportchef Norbert Haug vindt niet dat zijn team de Pirelli-banden de schuld kan geven als het in 2011 weer tegenzit: “De banden zijn voor iedereen gelijk.”
Mercedes-coureur Michael Schumacher liet dit jaar geregeld optekenen dat de Bridgestone-banden die onder zijn MGP W01 zaten hem niet bevielen en dat zijn tegenvallende comeback deels aan het Japanse rubber toe te schrijven was, omdat dit niet goed bij zijn rijstijl aansloot.
Teamgenoot Nico Rosberg had het wat dat betreft over het algemeen beter voor elkaar, maar ook hij maakte raceweekends mee waarin hij zijn banden niet goed op temperatuur kreeg of ze hun werk niet goed deden, en liet dat in dergelijke gevallen ook duidelijk weten.
In 2011 is Bridgestone echter uit de Formule 1 verdwenen en neemt Pirelli het stokje over als bandenmonopolist, wat betekent dat alle teams en rijders zich vanaf heden moet instellen op de banden die het Italiaanse bedrijf vanaf volgend jaar gaat leveren.
De eerste tests op Pirelli-banden zijn inmiddels achter de rug en Schumacher heeft nadien laten weten dat zijn eerste indruk positief is: "Deze banden passen een stuk beter bij mijn rijstijl", luidde het oordeel van Schumacher, wiens jongere teamgenoot daarentegen een stuk minder optimistisch was: "De banden van Pirelli zijn langzamer en maken het afstellen van de auto moeilijker dan de banden van Bridgestone", mopperde Rosberg. "In mijn ogen zijn ze minder goed, of op zijn best gelijkwaardig aan de Bridgestones."
Beide coureurs maakten daarnaast bovendien het voorbehoud dat het natuurlijk nog maar afwachten is of de Pirelli-banden goed passen bij de auto waar Mercedes in 2011 mee ten tonele verschijnt, maar Haug waarschuwt nu dat hij een dergelijke excuus niet accepteert als Mercedes volgend jaar wederom tegenvalt: "Als iemand in 2011 weer zegt dat de banden niet goed bij onze auto passen, vind ik dat geen geldig excuus", zegt hij in gesprek met Motorsport-Total.
"De banden zijn voor iedereen namelijk hetzelfde, dus het is de auto die bij de banden moet passen en niet andersom. Als het niet goed gaat, moet je veranderingen maken aan je bolide, want het is onmogelijk om de banden aan te passen als er maar één leverancier is", aldus Haug.