*

Helmut Marko looft sterke Honda-motor: “Wij hebben straks ook een partymode”

Sjaak Willems

Sjaak Willems

8 januari 2019 11:25

Helmut Marko looft sterke Honda-motor: “Wij hebben straks ook een partymode”
Sutton Images

Bij Red Bull kan men niet wachten tot het seizoen begint, als je op de positieve berichten afgaat althans. Honda wordt al maandenlang de hemel ingeprezen voor zijn vooruitgang aan het motorfront. En Helmut Marko heeft een vers nieuwtje, Max Verstappen en Pierre Gasly hebben straks net als Mercedes en Ferrari een ‘party-mode’ tot hun beschikking.

Lees ook: Verstappen blijft Marko verbazen: ‘Op de radio praat Max alsof hij met een kop thee zit’

“De cijfers stemmen ons zeer positief, ook als het gaat om de toename in vermogen”, zegt Marko tegen Motorsport.com. De Oostenrijker herhaalt maar weer eens te geloven dat het verschil met Ferrari en Mercedes kleiner dan ooit zal zijn. “En natuurlijk zitten zij ook niet stil maar zij zitten al op een dusdanig hoog niveau dat ze toch nauwelijks zulke grote sprongen kunnen maken. En ook al komen we nog paardenkrachten tekort, dat kunnen we goedmaken. Dat konden we ook in het V8-tijdperk.”

Red Bull is al jaren gefrustreerd door de kwalificatiekracht van Ferrari en Mercedes. Elke keer als het de zaakjes op orde had op vrijdag,  schroefde de concurrentie de motor op zaterdag in Q3 een paar tandjes omhoog en was een plek op de derde rij het maximaal haalbare. Maar er is hoop: “Ook wij kunnen straks voor het eerst een party mode gebruiken! De Honda-motor is al iets sterker dan die van Renault. Als je onze GPS-data combineert met de data van Honda, dan zitten we in de buurt van Mercedes en Ferrari.”

Marko zegt verder tegen Motorsport.com op zijn hoede te zijn voor betrouwbaarheidsproblemen. “We zullen het seizoen niet afmaken met drie motoren. Maar als je de juiste circuits uitzoekt, ben je binnen enkele rondjes zo weer terug vooraan. Dat is het idee, we zullen bewust voor gridstraffen kiezen als dat nodig is.”

Lees ook: Honda breekt met motorpartners Ilmor en AVL