Marko laat daarbij optekenen dat de Japanse fabrikant ‘alle daarvoor benodigde maatregelen’ zet en spreekt verder nogmaals zijn vertrouwen uit in Honda. “Ze zijn Renault al voorbij en zullen in 2019 nog beter worden”, trekt hij de vergelijking met Red Bulls vorige motorleverancier. Breken met experts niet zeldzaam…
Dat Honda heeft gebroken met AVL en Ilmor is niet ongewoon, maar het is wel opvallend aangezien dit twee partijen zijn waarmee Red Bull zelf een langdurige relatie had. Behalve AVL haalde Red Bull namelijk ook Ilmor erbij toen het in 2015 en 2016 grote problemen had met de Renault-klantenmotor. Tussen Renault en Ilmor boterde het echter niet geweldig en Renault wees in 2015 een door Ilmor ontwikkeld concept van de hand.
(Tekst loopt door onder de foto) Het scheiden van de wegen met AVL is verder iets dat Ferrari eerder ook deed. Het Italiaanse team werkte tot en met 2017 een jaar of drie met de in de industrie hoog aangeschreven Oostenrijkse firma en brak destijds eveneens vanwege een verschil van inzicht – en omdat het naar verluidt niet tevreden was over de resultaten. Voor Ferrari bleek dat echter geen groot obstakel: het zette in 2018 grote stappen met haar krachtbron en de Ferrari wordt nu zelfs als sterker dan de voorheen toonaangevende Mercedes gezien. Het breken met een motorpartner hoeft dus geen obstakel te zijn, maar de timing – nu het nieuwe seizoen nadert – is opmerkelijk. Lees ook: Marko: ‘Als het met Honda niet lukt, stoppen we met Formule 1’