Red Bulls motorpartner Honda heeft een streep gezet door de samenwerking met motorspecialisten Ilmor en AVL. Dat heeft Red Bulls Helmut Marko bevestigd.

Marko heeft dat gedaan ten overstaan van Auto Bild Motorsport. Over de precieze reden van het spaak lopen van de relatie tussen Honda en AVL laat Marko zich niet uit, maar Auto Bild Motorsport bericht dat een ‘verschil van inzicht’ tussen Honda en de projectleider van AVL er de reden voor was.

Toyoharu Tanabe, het hoofd van Honda’s Formule 1-programma. Foto: Sutton Images.

AVL is een specialist in tests en simulaties voor motoren en aandrijflijnen en levert ook de bijbehorende apparatuur, waaronder testbanken. Honda werkte al enige tijd met de Oostenrijkse firma, waar Red Bull zelf in haar Renault-jaren al nauw mee samenwerkte. Red Bull heeft zelf installaties van AVL gekocht en op de fabriek in Milton Keynes staan.

Behalve met AVL heeft Honda ook de samenwerking met Ilmor gestaakt. Ilmor, dat eigendom is van ‘motorgoeroe’ Mario Illien, werkte met Honda aan het reduceren van de vibraties van de verbrandingsmotor van de Honda-krachtbron, wat al enige jaren een van de grootste problemen ermee is. Illien en Ilmor zouden de oplossing echter ook niet gevonden hebben, met Honda dat er nu alleen aan verder werkt.

Lees ook: ‘Honda krijgt hulp van Ilmor’

Marko houdt vertrouwen
Marko laat daarbij optekenen dat de Japanse fabrikant ‘alle daarvoor benodigde maatregelen’ zet en spreekt verder nogmaals zijn vertrouwen uit in Honda. “Ze zijn Renault al voorbij en zullen in 2019 nog beter worden”, trekt hij de vergelijking met Red Bulls vorige motorleverancier.

Breken met experts niet zeldzaam…
Dat Honda heeft gebroken met AVL en Ilmor is niet ongewoon, maar het is wel opvallend aangezien dit twee partijen zijn waarmee Red Bull zelf een langdurige relatie had. Behalve AVL haalde Red Bull namelijk ook Ilmor erbij toen het in 2015 en 2016 grote problemen had met de Renault-klantenmotor. Tussen Renault en Ilmor boterde het echter niet geweldig en Renault wees in 2015 een door Ilmor ontwikkeld concept van de hand.
(Tekst loopt door onder de foto)

Vlnr: motorspecialist Mario Illien, Red Bulls technisch directeur Adrian Newey en teambaas Christian Horner. Foto: Sutton Images.

Het scheiden van de wegen met AVL is verder iets dat Ferrari eerder ook deed. Het Italiaanse team werkte tot en met 2017 een jaar of drie met de in de industrie hoog aangeschreven Oostenrijkse firma en brak destijds eveneens vanwege een verschil van inzicht – en omdat het naar verluidt niet tevreden was over de resultaten.

Voor Ferrari bleek dat echter geen groot obstakel: het zette in 2018 grote stappen met haar krachtbron en de Ferrari wordt nu zelfs als sterker dan de voorheen toonaangevende Mercedes gezien. Het breken met een motorpartner hoeft dus geen obstakel te zijn, maar de timing – nu het nieuwe seizoen nadert – is opmerkelijk.

Lees ook: Marko: ‘Als het met Honda niet lukt, stoppen we met Formule 1’