Als het Red Bull de komende twee seizoenen niet lukt succes te vinden met Honda in de Formule 1, trekt het zich terug uit de koningsklasse. Dat stelt topman Helmut Marko.

Marko, de rechterhand van eigenaar Dietrich Mateschitz, spreekt wat dat betreft duidelijke taal tegenover SpeedWeek. “We zijn erg blij dat we met Honda een goede partner voor de komende jaren hebben gevonden. Maar mocht deze samenwerking tegen onze verwachtingen in niet zo goed uitpakken als gedacht, rest Red Bull alleen nog maar een vertrek uit de Formule 1.”

Het zit Red Bull lang niet altijd mee in het hybridetijdperk.

Marko benadrukt daarbij alle vertrouwen te hebben in Honda, maar de waarschuwing – of is het een dreigement – is maar alvast openbaar. Mogelijk haakt Marko hiermee in op de laatste berichten dat de huidige motorregels, waar Red Bull geen fan van is, de komende jaren waarschijnlijk niet ingrijpend gaan veranderen.

Aanvankelijk stuurden de FIA als regelgever en Formule 1-eigenaar Liberty Media voor 2021 aan op een nieuwe, simpelere motorformule, maar die plannen zijn alweer danig afgezwakt na onderhandelingen met de motorfabrikanten Mercedes, Ferrari, Renault en Honda. Daar komt nog bij dat hiervoor in plaats van naar 2021, nu naar 2023 wordt gekeken.

De reden daarvoor is dat zich vooralsnog ook geen nieuwe motorfabrikanten hebben gemeld. Dat beperkt ook Red Bulls opties: het team neemt eind dit seizoen afscheid van Renault, na een al jarenlang tumultueuze relatie. Mercedes en Ferrari hebben tot op heden geweigerd Red Bull van motoren te voorzien, dus Honda lijkt ook Red Bulls laatste en enige kans.

Een belangrijke kanttekening bij de opmerkingen van Marko tegenover SpeedWeek is dat deze Duitstalige publicatie eigendom is van Red Bull. Toen het team gedurende 2015 en begin 2016 al eerder dreigde met de Formule 1 te stoppen – vooral vanwege onvrede om het huidige motorreglement – gebeurde dat ook vaak via SpeedWeek.

Red Bull-eigenaar Mateschitz gaf eind 2016 toe dat het dreigement om de sport te verlaten nooit echt serieus was, maar Marko verklaarde medio 2017 prompt weer dat Red Bull zou stoppen als de motorregels niet veranderen. Het roept de vraag op: hoe serieus moet je Red Bulls dreigementen nemen?

Red Bull-teambaas Christian Horner, eigenaar Mateschitz en Marko (vlnr).