Ook in het vijfde seizoen van het hybridetijdperk heerste Mercedes. Lewis Hamilton prolongeerde met een fabelachtige nazomerse sprint al in Mexico zijn wereldtitel, twee weken later volgde in Brazilië ook die van de constructeurs. Vijf uit vijf: perfecte score. Niks nieuws in 2018, zou je denken.

Toch moest Mercedes en route naar beide titels voor het eerst sinds jaren de cruise control uitschakelen. Ferrari presenteerde zich als een meer dan geduchte uitdager. Sebastian Vettel was in het duel met Hamilton zelfs lang de bovenliggende partij. Een glijpartij op Hockenheim luidde het begin van het einde in.

Meer plaaggeesten had Hamilton in 2018 niet. Want de coureur die de Brit het meest van allemaal vreest, beschikte weliswaar over goed maar geen kampioensmateriaal. Max Verstappen, hij wordt bedoeld, kon met Red Bulls RB14 zelden het grote gevecht aangaan. Daarnaast waren zijn openingsmaanden pijnlijk, soms slordig en doordrenkt met kostbaar puntenverlies.

In China, Azerbeidzjan en Monaco liet Verstappen – deels door eigen schuld – misschien drie zeges liggen. Het bleek een wake-up call en de inleiding voor een vitaal vervolg, waarin hij de wereld andermaal verbaasde met zijn stuurmanskunsten, twee keer won en de podiumplaatsen aaneen reeg. Zo eindigde het jaar voor Verstappen met een piek. Niet alleen voor hem. Debutant Charles Leclerc brak door, het leverde hem een gewild stoeltje op bij Ferrari. En verder? Frankrijk keerde terug op de kalender, Force India werd van een wisse dood gered. Voor Stoffel Vandoorne bleek geen reddingsboei beschikbaar, de Belg werd door McLaren gedumpt.

In dit klassieke jaaroverzicht van FORMULE 1 kijken we in woord en beeld nog één keer om naar wat 2018 ons heeft voorgeschoteld. Het is de moeite meer dan waard.

In het Formule 1 Jaaroverzicht 2018 – 172 pagina’s dik – blikken we uitgebreid terug op het seizoen 2018. Het bewogen jaar van Max Verstappen komt aan bod, evenals de vijfde titel van Lewis Hamilton: de grootste van zijn generatie. Met alle GP’s in tekst en beeld én uitgebreide statistieken is het Jaaroverzicht een must have voor de echte fan. Het Formule 1 Jaaroverzicht 2018 is vanaf donderdag 6 december in de winkel te koop of hier te bestellen.