Het Grand Prix-weekend op het eigen circuit in Suzuka stond voor Honda in het teken van de nieuwe motor voor hun comeback in 2015. Eerder zagen we de krachtbron voorbij komen op foto’s, nu kunnen we hem voor de eerste keer beluisteren.

In dit filmpje laat het Japanse concern eerst zijn imposante racegeschiedenis voorbij flitsen (weetje: Honda-motoren legden 43.502 officiële Formule 1-rondjes af), om vervolgens te benadrukken dat het in 2015 met een schone lei terug zal keren in de koningsklasse van de autosport. Dan is het grote moment daar, en laat de V6-turbo voor het eerst zijn gebrul horen.

De onthulling past in het PR-offensief dat Honda lanceerde, nadat in de media berichten de kop opstaken dat de ontwikkeling van de nieuwe krachtbron niet bepaald voorspoedig verloopt. Het ding zou een veel te hoog verbruik kennen, en bovendien te weinig vermogen genereren, zodat besloten zou zijn tot een grondige herziening. Honda zou daardoor tegen een ontwikkelingsachterstand van drie maanden aankijken.

McLaren-CEO Ron Dennis, die volgend jaar de Honda’s exclusief en met fabriekssteun achterin zijn auto’s zal hebben liggen, verzekerde in Suzuka Sky Sports F1 echter dat er niets aan de hand is. “Er mag geen twijfel over bestaan dat de Honda-motor volgend jaar direct competitief zal zijn”, zegt Dennis stellig. “Hij is adembenemend – een juweeltje, dat betere prestaties levert dan we op dit punt in de ontwikkeling hadden verwacht. De Honda-ingenieurs doen het geweldig.”

Hoe dan ook, over ongeveer een half jaar zal de nieuwe Honda-motor gereed moeten zijn om in Melbourne zijn Formule 1-debuut te maken. Voor die tijd zal het stuk techniek uiteraard nog aan de nodige praktijktests worden onderworpen. Het team zal een speciale testversie van de huidige MP4-29 ontwerpen, die waarschijnlijk tijdens de eerste test voor het seizoen 2015 met de Honda-aandrijving zal gaan rijden.